
IN THE SUPERIOR COURT OF THE STATE OF DELAWARE  

 

 

US DOMINION, INC., DOMINION 

VOTING SYSTEMS, INC., and 

DOMINION VOTING SYSTEMS 

CORPORATION,    

 

                          Plaintiffs, 

 

v. 

 

NEWSMAX MEDIA, INC., 

                       

                          Defendant. 

 

) 

)        

)                           

)     C.A. No.: N21C-08-063 EMD   

)       

) 

)        

)       

)   

) 

) 

)       

 

Submitted: March 8, 2022 

Decided: June 16, 2022 

 

Upon Defendant’s Motion to Dismiss 

 DENIED 

 

Brian E. Farnan, Esquire, Michael J. Farnan, Esquire, Farnan LLP, Wilmington, Delaware; 

Rodney Smolla, Esquire, Wilmington, Delaware; Thomas A. Clare, Esquire, Megan L. Meier, 

Esquire, Dustin A. Pusch, Esquire, Daniel P. Watkins, Esquire, Clare Locke LLP, Alexandria, 

Virginia; Justin A. Nelson, Esquire, Brittany Fowler, Esquire, Susman Godfrey LLP, Houston, 

Texas; Stephen Shackelford, Jr., Esquire, Elisha Barron, Esquire, Susman Godfrey LLP, New 

York, New York; Davida Brook, Esquire, Susman Godfrey LLP, Los Angeles, California; 

Stephen E. Morrissey, Esquire, Susman Godfrey LLP, Seattle, Washington; Attorneys for 

Plaintiffs US Dominion, Inc., Dominion Voting Systems, Inc., and Dominion Voting Systems 

Corporation.  

 

Richard L. Renck, Esquire, Tracey E. Timlin, Esquire, Duane Morris LLP, Wilmington, 

Delaware; Howard M. Cooper, Esquire, Todd & Weld LLP, Boston, Massachusetts; Mark A. 

Lerner, Esquire, Duane Morris LLP, New York, New York; Attorneys for Defendant Newsmax 

Media, Inc. 

 

DAVIS, J. 

  



2 
 

I. INTRODUCTION 

This is a civil action involving a defamation claim.  Plaintiffs US Dominion, Inc., 

Dominion Voting Systems, Inc. and Dominion Voting Systems Corporation (collectively 

“Dominion”) allege that Defendant Newsmax Media Inc. (“Newsmax”) published false and 

defamatory statements of fact about Dominion.  Dominion claims that Newsmax’s hosts  

intentionally provided a platform for guests that Newsmax knew would make such statements on 

the air.  In addition, Dominion contends that Newsmax affirmed, endorsed, repeated, agreed 

with, and repeated those guests false and defamatory statements on the air, on Newsmax’s 

websites, on Newsmax’s social media accounts, and on Newsmax’s other digital platforms and 

subscription services.  Through its complaint (the “Complaint”), Dominion seeks punitive and 

economic damages for defamation per se.1  

On October 11, 2021, Newsmax moved to dismiss (the “Motion”) the Complaint for 

failure to state a claim.2  Dominion opposed the Motion on November 15, 2021.3  On December 

10, 2021, Newsmax filed a reply brief in support of the Motion.4  The Court held a hearing on 

the Motion on March 8, 2022.5  At the conclusion of the hearing, the Court took the Motion 

under advisement.  This is the Court’s decision on the Motion.  For the reasons set forth below, 

the Motion is DENIED.  

  

 
1 D.I. No. 1.  
2 D.I. No. 21, Defendant’s Opening Brief in Support of its Rule 12(b)(6) Motion to Dismiss for Failure to State a 

Claim (hereinafter, Mot.). 
3 D.I. No. 34, Plaintiffs’ Brief in Opposition to Defendant’s Rule 12(b)(6) Motion to Dismiss (hereinafter, Opp.). 
4 D.I. No. 39, Defendant’s Reply Brief in Support of its Rule 12(b)(6) Motion to Dismiss for Failure to State a Claim 

(hereinafter, Reply).  
5 D.I. No. 45. 



3 
 

II. BACKGROUND 

Unless otherwise indicated, the following facts are stated as alleged in the Complaint.  

For purposes of the Motion, the Court must view all well-pled facts alleged in the Complaint as 

true and in a light most favorable to Dominion.6  As such, the Court will not necessarily use 

terms like “alleged facts” or “purported facts” throughout.  Unless otherwise indicated, all facts 

used herein come from the Complaint.  This section tracks the facts in the order alleged in the 

Complaint. 

A. THE PARTIES 

US Dominion, Inc. is a Delaware corporation with its principal place of business in 

Colorado.7  Dominion Voting Systems, Inc. is a Delaware corporation with its principal place of 

business in Colorado and has maintained an office in New York since July 2009.8  Dominion 

Voting Systems Corporation is an Ontario corporation with its principal place of business in 

Toronto, Ontario.9  Dominion Voting Systems, Inc. and Dominion Voting Systems Corporation 

are wholly owned subsidiaries of US Dominion, Inc.10 

Newsmax is a Delaware corporation with its principal place of business in West Palm 

Beach, Florida.11  Newsmax operates the Newsmax news channel, the website Newsmax.com, 

mobile apps for Apple and Android devices, and various social media accounts.12 

  

 
6 See, e.g., Cent. Mortg. Co. v. Morgan Stanley Mortg. Cap. Holdings LLC, 27 A.3d 531, 536 (Del. 2011); Doe v. 

Cedars Acad., LLC, 2010 WL 5825343, at *3 (Del. Super. Oct. 27, 2010). 
7 Compl. ¶ 11. “It is majority-owned by a private equity firm whose principal place of business is in New York.” Id. 
8 Id. ¶ 12.  
9 Id. ¶ 13.  
10 Id. ¶¶ 12, 13. 
11 Id. ¶ 14.  
12 Id. 



4 
 

B. RELEVANT NONPARTIES 

Christopher Ruddy is the Chief Executive Officer of Newsmax.13  Mr. Ruddy is 

Newsmax’s agent.14  Mr. Ruddy “founded Newsmax in 1998 as a conservative news website” 

and launched the Newsmax cable television channel in 2014.15  

Greg Kelly is the host of Greg Kelly Reports, which is broadcast from New York and airs 

weeknights on Newsmax TV.16  Mr. Kelly is Newsmax’s agent.17  Mr. Kelly also hosts “The 

Greg Kelly Podcast” for Newsmax and “the Greg Kelly Show” on WABC radio.18  Newsmax 

operates and exercises control over Mr. Kelly’s Twitter account (@gregkellyusa).19 

Grant Stinchfield is the host of Stinchfield which airs weeknights on Newsmax TV.20  Mr. 

Stinchfield is Newsmax’s agent.21  Mr. Stinchfield also hosts the radio show “The Stinchfield 

Report” on KLIF/570 AM and runs the website GrantsRant.com.22  Newsmax operates and 

exercises control over Mr. Stinchfield’s Twitter account (@stinchfield1776).23 

Emerald Robinson appears regularly on Newsmax TV and serves as Newsmax’s White 

House correspondent.24  Ms. Robinson is Newsmax’s agent.25  Newsmax operates and exercises 

control over Ms. Robinson’s Twitter account (@EmeraldRobinson).26 

 
13 Id. ¶ 15.  
14 Id. 
15 Id. 
16 Id. ¶ 16. 
17 Id. 
18 Id. 
19 Id.  
20 Id. ¶ 17.  
21 Id. 
22 Id.  
23 Id. 
24 Id. ¶ 18. 
25 Id. 
26 Id. 



5 
 

Sidney Powell is an attorney that briefly pursued litigation challenging the 2020 

Presidential Election.27  All of that litigation was summarily dismissed by December 9, 2020.28  

Ms. Powell was also the attorney for Michael Flynn, who she sought to have former President 

Trump pardon.29  Newsmax repeatedly hosted and replayed Ms. Powell after the 2020 

Presidential Election.30 

Rudolph Giuliani, the former mayor of New York City, is a YouTube podcast host, radio 

show host and attorney to President Donald Trump and the Trump Campaign.31  Newsmax 

broadcast false statements by Mr. Giuliani in the weeks following the 2020 Presidential 

Election.32  On June 24, 2021, New York suspended Mr. Guiliani’s law license.33  On July 7, 

2021, Washington, D.C. suspended Mr. Guiliani’s law license as well.34 

Michael Lindell is the founder and CEO of My Pillow, Inc. (“MyPillow”), one of 

Newsmax’s biggest sponsors.35  Newsmax invited Mr. Lindell to appear on air, where he 

repeated conspiracy theories about the 2020 Presidential Election and lies about Dominion.36  

Dominion filed a defamation lawsuit against Mr. Lindell on February 22, 2021 related to a series 

of “docu-movies” about Dominion.37 

Dick Morris is a political commentator and was a regular Newsmax contributor, until 

February 2021 when he began appearing on his own show on Newsmax called Dick Morris 

 
27 Id. ¶ 19.  
28 Id. 
29 Id. Former President Trump did pardon Mr. Flynn on November 25, 2020. Id. 
30 Id. 
31 Id. ¶ 20.  
32 Id. 
33 Id.  
34 Id. 
35 Id. ¶ 21.  
36 Id. 
37 Id. 



6 
 

Democracy.38  Mr. Morris was fired from his role on President Bill Clinton’s campaign in 1996 

and has been previously criticized for “crossing journalistic ethical lines by ‘accepting paid 

advertisements’ on his personal website ‘from candidates that he discussed on the air at Fox.’”39  

Newsmax manages Mr. Morris’s email list.40 

Patrick Byrne is the former CEO of the internet discount retailer Overstock.com.41  Mr. 

Byrne appeared as an “expert” on Newsmax to discuss Dominion and the 2020 Presidential 

Election.42  Mr. Byrne was previously ordered to pay approximately $1 million in a defamation 

judgment for falsely accusing a Canadian businessman of being connected to “Osama bin 

Laden’s favorite financier,” the Colombian drug cartel, the Russian mafia, and al Qaeda’s 

Golden Chain.43   

In August 2020, Mr. Byrne publicly admitted that he believed the 2020 Presidential 

Election was going to be rigged, referring to this narrative as the “last act”.44  Mr. Byrne claims 

that a series of alleged experiences with the FBI tipped him off that the 2020 Presidential 

election would be rigged back in August 2020.45  In August 2020, Mr. Byrne set out to hire a 

group he calls the “Bad News Bears” to “reverse-engineer” the supposed election-rigging.46  As 

 
38 Id. ¶ 22. 
39 Id. 
40 Id.  
41 Id. ¶ 23. 
42 Id.  
43 Id. 
44 Id. ¶ 24. 
45 Id. ¶ 27. Mr. Byrne resigned his board seat and position as CEO of Overstock in August 2019 after his affair with 

now-notorious Russian agent, Maria Butina was revealed, and Overstock was unable to renew its insurance policy if 

Mr. Byrne remained in charge. Id. ¶¶ 23, 24. Butina was sentenced to 18 months in prison after being indicted by 

federal prosecutors for trying to infiltrate powerful political circles in the United States at the direction of the 

Russian government. Id. Mr. Byrne claimed that he was directed by the FBI to engage in a romantic relationship 

with Butina, a claim that the FBI has denied and called “absolutely ludicrous.” Id. ¶ 25. As early as October 6, 2020, 

Mr. Byrne made public claims on his personal blog and in media appearance that he was instructed by the FBI to 

quit his affair with Butina and instructed to facilitate an $18 million bribe of Hillary Clinton, which Mr. Byrne 

claims to have done on January 14, 2016. Id. ¶ 26. 
46 Id. ¶ 27. 



7 
 

part of his “Bad News Bears” efforts, Mr. Byrne funded and worked with Russell Ramsland, 

accusing Dominion of rigging the 2018 Dallas election.47 

Mr. Byrne also worked with Mr. Ramsland’s team to create a so-called “forensic report” 

about the 2020 vote in Antrim County, Michigan.48  Mr. Byrne worked with Mr. Lindell by 

sending him documents after he lost access to former President Trump and served as CEO of 

Defending the Republic, an organization launched by Ms. Powell to help fund her efforts to 

accuse Dominion of rigging the 2020 Presidential Election.49  Mr. Byrne has also partnered with 

OAN, Sidney Powell, and others to fund the sham election audit in Arizona.50  Mr. Byrne 

published a book and a feature film, both titled The Deep Rig, in which he also claims that 

Dominion rigs elections.51  “[I]n anticipation of the U.S. Supreme Court declining to hear a case 

seeking to throw out the 2020 election results, [Mr.] Byrne [] claimed in early December 2020 

that Chief Justice John Roberts ‘may be compromised,’ because his name according to [Mr.] 

Byrne appears on the flight manifest of the notorious Jeffrey Epstein’s private jet.”52 

Russell Ramsland is a failed Republican congressional candidate and author of the 

purportedly independent “report” on the election results in Antrim County, Michigan.53  Mr. 

Ramsland has publicly touted numerous conspiracy theories involving George Soros and election 

rigging.54  Newsmax broadcast Mr. Ramsland and promoted his Antrim County report.55 

 
47 Id.  
48 Id. The report falsely accused Dominion of switching votes in Antrim County to Joe Biden from Donald Trump. 

Id. 
49 Id.  
50 Id. ¶ 29. 
51 Id.  
52 Id. ¶ 30. 
53 Id. ¶¶ 31, 34. 
54 Id. ¶ 31. Mr. Ramsland claims “that George Soros—who was born in 1930—helped form the ‘Deep State’ in Nazi 

Germany in the 1930s along with President George H.W. Bush’s father, the Muslim Brotherhood, and ‘leftists.’” Id.  
55 Id.  



8 
 

 Fox News Network and Fox Corporation (collectively “Fox”) is the self-described “most 

watched television news channel” controlled by Lachlan and Rupert Murdoch.56  Fox is a 

competitor of Newsmax.57 

 One America News Network (“OAN”) is a television news channel controlled by the 

Herring family.58  OAN is a competitor of Newsmax.59 

 The Cybersecurity and Infrastructure Security Agency (“CISA”) was the agency in 

charge of overseeing online security for the 2020 election.60  Christopher Krebs was director of 

the CISA until former President Trump fired him.61 

C. DOMINION VOTING SYSTEMS 

Dominion’s voting systems are certified under U.S. Election Assistance Commission 

(“EAC”) standards.62  Independent testing laboratories accredited by the EAC review and test 

Dominion’s voting systems and the systems are designed to be auditable.63  Dominion’s systems 

include paper ballot backup to verify results.64   

Dominion contracts with state and local governments to provide voting systems and 

services.65  These contracts typically have multi-year terms and range in value from tens of 

thousands of dollars to over a hundred million dollars.66  Dominion’s contracts are historically 

 
56 Id. ¶ 35. 
57 Id. 
58 Id. ¶ 36. 
59 Id. 
60 Id. ¶ 52. 
61 Id. ¶¶ 52, 108. 
62 Id. ¶ 39.  
63 Id.  
64 Id. 
65 Id. ¶ 43.  
66 Id. 



9 
 

long-term with high renewal rates.67  As of the 2020 election, Dominion provided voting 

machine technology in over 28 states including, the more than 50 New York counties.68  

D. NEWSMAX COURTS FOX VIEWERS. 

Newsmax was an early supporter of former President Trump before he ran for office.69  

Newsmax founder and CEO, Mr. Ruddy, is a long-time friend of former President Trump and 

credits former President Trump with giving Newsmax “legitimacy” back in 2011.70  Prior to the 

2020 election, former President Trump would criticize Fox for what he perceived as insufficient 

support.71  

Leading up to the 2020 election, Newsmax reported that election officials expected 

record mail-in voting because of coronavirus pandemic concerns.72  Newsmax also reported that 

mail-in voting was widely expected to favor Democrats because prominent Republicans, 

including former President Trump, consistently encouraged supporters to avoid voting by mail.73  

Newsmax’s pre-election stories adopted former President Trump’s narrative that he could only 

lose the election if voting fraud occurred.74  On October 14, 2020, Newsmax hosted former 

President Trump on the Greg Kelly Reports.75  Host, Greg Kelly, asked former President Trump 

his plans to combat election fraud to which former President Trump claimed that the election 

was already “a rigged deal.”76  

 
67 Id. 
68 Id. 
69 Id. ¶ 48. 
70 Id.  
71 Id. ¶ 49. 
72 Id. ¶ 53.  
73 Id. 
74 Id. ¶ 55. 
75 Id. 
76 Id. 



10 
 

Newsmax capitalized on the perception that Fox was not supportive of former President 

Trump in the lead up to the 2020 election.77  In September 2020, Newsmax criticized Fox host 

Chris Wallace’s moderating of the first presidential debate, reporting that he “let Biden get off 

easy.”78  Further, in late October 2020, Newsmax through its online platform, criticized a Fox 

poll indicating that former President Trump was trailing Biden in the polls.79 

On election day, Mr. Ruddy positioned “Newsmax to become the landing spot for former 

Trump supporters who were dissatisfied with the election results and with Fox.”80  Mr. Ruddy 

asserted that Fox might bear responsibility if former President Trump lost.81  When interviewed 

by Newsmax host Michael Berry, Mr. Ruddy stated: “I am shocked about what Fox News has 

done . . . I think if Trump loses and it’s a close election, blame Chris Wallace and Fox News.”82 

Newsmax called Florida for former President Trump early in the evening before other 

news networks, including Fox.83  The White House noticed that Newsmax called Florida first 

and in response, Andrew Giuliani—special assistant to former President Trump and Rudolph 

Giuliani’s son—appeared on Newsmax from the White House lawn and stated: “We have 

Newsmax on every single TV at the White House.”84  Newsmax published this story on its 

website and across its social media platforms.85 

Fox was the first major news network to project that former President Trump had lost the 

battleground state of Arizona.86  Former President Trump was reportedly “fuming” when he 

 
77 Id. ¶ 56. 
78 Id.  
79 Id. 
80 Id. ¶ 57. 
81 Id. 
82 Id. 
83 Id. ¶ 58. 
84 Id. 
85 Id. 
86 Id. ¶ 59. 



11 
 

learned that Fox had called Arizona for President Biden.87  Shortly after, Jared Kushner, former 

President Trump’s son-in-law, called Fox founder and Chairman Rupert Murdoch to complain.88  

Numerous former President Trump supporters including his political advisor, Jason Miller, and 

Republican National Committee spokesperson Liz Harrington, took to social media to disparage 

Fox.89  In response to this criticism against Fox, Newsmax refused to call Arizona.90  This 

resulted in a spike in Newsmax’s ratings on Election night and social media support encouraging 

Fox viewers to tune into Newsmax instead.91 

E. NEWSMAX REFUSES TO CALL THE ELECTION AND CONTINUES TO COURT FOX VIEWERS. 

In the days after the election, Newsmax refused to admit that former President Trump 

would likely lose the election and vague claims of election fraud began to emerge.92  Numerous 

news outlets, federal,93 state, and local officials released statements confirming that vote tallies 

were accurate and that the election was not rigged.94  Despite initial reports of vote reporting 

errors in Antrim County, Michigan—a jurisdiction that used Dominion voting machines for the 

election—election officials quickly confirmed that the reporting error was caused by human error 

and not by Dominion voting machines.95  On November 7, 2020, the Associated Press reported 

that Dominion was not responsible for the human error in Antrim County, Michigan.96 

 
87 Id. ¶ 60. 
88 Id. 
89 Id. ¶¶ 60-61. 
90 Id. ¶ 62. 
91 Id. ¶¶ 63-68. 
92 Id. ¶ 69. 
93 On November 7, 2020, Chris Krebs, the head of the CISA tweeted “Seeing #disinfo that some isolated voting day 

issues are tied to some nefarious election hacking and vote manipulation operations. Don’t fall for it and think twice 

before sharing!” Id. ¶ 75. 
94 Id. ¶¶ 70-74.  
95 Id. ¶¶ 73-74. 
96 Id. ¶ 74. 



12 
 

On November 7, 2020, most news networks—including Fox—projected that former 

President Trump lost the election.97  Newsmax refused to call the election and boasted that it 

remained “the only major news network to not call the election.”98  Newsmax reported that the 

race was “too close to call” and that “Fox News faces backlash from viewers after call for 

Biden.”99  The next day Mr. Ruddy declared that former President Trump is “very disappointed 

in Fox News” and “that Newsmax is now ‘a major player in cable news.’”100  Newsmax’s ratings 

received a surge in the three days following the election.101 

F. FOX CONNECTS DOMINION TO THE FALSE ELECTION FRAUD NARRATIVE. 

Shortly after Fox called the election for President Biden, to stem the tide and try to 

recover lost viewers and former President Trump, Fox changed its narrative and began reporting 

that former President Trump lost because of massive election fraud.102  On November 8, Fox 

invited Ms. Powell on the Sunday Morning Futures show and began connecting Dominion with 

the narrative of election fraud.103  Ms. Powell declared that there was “a massive and coordinated 

effort to steal this election from We the People of the United States of America, to delegitimize 

and destroy votes for Donald Trump, to manufacture votes for Joe Biden,” and that “the 

Dominion software” was to blame.104  According to Ms. Powell: “That is where the fraud took 

place, where they were flipping votes in the computer system or adding votes that did not 

exist.”105  

  

 
97 Id. ¶ 77. 
98 Id.  
99 Id. ¶ 78. 
100 Id.  
101 Id. ¶ 79. 
102 Id. ¶ 80. 
103 Id. ¶ 81.  
104 Id.  
105 Id. 



13 
 

G. NEWSMAX JOINS FOX IN CONNECTING DOMINION TO THE FALSE ELECTION FRAUD 

NARRATIVE. 

 

On November 9, 2020, Maricopa County, Arizona, completed a hand audit of paper 

ballots which showed a 100% match with the counts from the Dominion machines used in 

Maricopa County.106  Newsmax reported these results and included a statement by the 

Republican Arizona Attorney General that “his office conducted random audits and found no 

problems.”107  

On the same day, Newsmax’s White House correspondent, Ms. Robinson tweeted that 

“[o]nce the Trump campaign investigates Dominion Voting Systems, the whole thing is going to 

fall apart.”108  In response to this tweet, a Twitter user sent Ms. Robinson a New York Times 

Fact Check which debunked the false claims about Dominion machines in Michigan.109  In the 

days following the election, the public record, including voting officials and news outlets, 

confirmed that the election was a success, that there was no fraud, and that Dominion did not rig 

the election.110 

Newsmax promoted a false origin story that Dominion was created in Venezuela by 

Hugo Chavez for the purpose of rigging elections.111  This connection was based on the 

verifiably false claim that Dominion is owned by Smartmatic.112  Smartmatic is actually a 

Dominion’s competitor and the two entities are not otherwise affiliated.113  On November 10, 

2020, Ms. Robinson retweeted the false claim that Smartmatic was synonymous with fraud for 

 
106 Id. ¶ 83. 
107 Id.  
108 Id. ¶ 87. 
109 Id. 
110 Id. ¶ 89. 
111 Id. ¶ 93. 
112 Id. “Newsmax later admitted that it had no evidence that Dominion and Smartmatic were the same company but 

refused to retract the lies and tell the truth. Id. ¶ 94. 
113 Id. 



14 
 

most Venezuelans and that Smartmatic is a subsidiary of Dominion.114  Ms. Robinson’s tweet 

claimed that “All crooked roads lead to Dominion Voting Systems.”115  Newsmax and its on-air 

talent sold to the American public the story “that Dominion rigged the 2020 election and stole it 

from Trump just like it stole elections in Venezuela for Chavez.”116 

H. NEWSMAX CONTINUES TO CONNECT DOMINION TO THE FALSE ELECTION FRAUD 

NARRATIVE DESPITE MOUNTING EVIDENCE TO THE CONTRARY. 

 

Newsmax viewership increased over four times in the week following the election.117  On 

November 10, 2020, after showing viewers that former President Trump had tweeted Newsmax 

clips, a Newsmax anchor declared, “The president seems to be changing his tune on which 

network to go to.”118 

On November 11 and 12, 2020, news outlets, including the New York Times and the 

Associated Press published stories debunking lies about Dominion.119  Also on November 12, 

OAN joined Newsmax and Fox in falsely reporting that Dominion deleted votes for former 

President Trump.120   

That same day a joint statement from federal, state, and local authorities was published 

by CISA confirming that there was “no evidence that any voting system deleted or lost votes, 

changed votes, or was in any way compromised.”121  Newsmax knew about the announcement 

and “Newsmax’s White House Correspondent, Emerald Robinson, had been responding to and 

 
114 Id. ¶ 93. 
115 Id. 
116 Id. ¶ 95. 
117 Id. ¶ 96. 
118 Id.  
119 Id. ¶¶ 97-98. 
120 Id. ¶ 99. 
121 Id. ¶ 100. 



15 
 

reposting then-CISA Director Christopher Krebs’ ‘Rumor Control Update’ posts debunking 

election fraud claims on Twitter since November 6.”122 

On November 12, 2020, the New York Times published a story about Newsmax courting 

Fox viewers with election denialism.123  The story quoted Mr. Ruddy and noted that Newsmax 

“has promoted a parade of conspiracy theories and false allegations of voter fraud.”124   

On November 13, 2020, Chief Judge Kenny of the Third Circuit Court in Wayne County, 

Michigan rejected an attempt to block the certification of the vote in Wayne County.125  Chief 

Judge Kenny rejected claims of election fraud and concluded “Plaintiffs’ interpretation of events 

is incorrect and not credible.”126  The same day, multiple Newsmax hosts tweeted about 

Dominion.127  Newsmax host Benny Johnson tweeted “Ban mail-voting and Dominion voting 

machines and pass mandatory voter ID, NOW.”128  Newsmax host Michelle Malkin posted a 

tweet suggesting that Dominion was associated with Antifa: “Joe Oltmann (now banned on 

Twitter) exposes pro-Antifa, cop hatred-inciting rants of #EricCoomer, VP of strategy/security of 

Dominion Voting Systems. ‘What if I told you he is a major shareholder’ in Dominion & ‘owns 

patents associated with other voting systems?’ #MalkinLive.”129 

By mid-November, more evidence was published exposing the lies about Dominion.130  

Fifty-nine specialists in election security publicly rebutted Newsmax’s claims about 

Dominion.131  Newsmax knew about the statements debunking claims about Dominion rigging 

 
122 Id. ¶ 101. 
123 Id. ¶ 102. 
124 Id. 
125 Id. ¶ 103. 
126 Id. 
127 Id. ¶¶ 105-106. 
128 Id. ¶ 105. 
129 Id. ¶ 106. 
130 Id. ¶¶ 107-108. 
131 Id. ¶ 108.  



16 
 

the election because they were widely reported on and publicized.132  Indeed, Newsmax reported 

these findings on its website, and Ms. Robinson continued to regularly respond to then-CISA 

director Krebs’ tweets debunking false election fraud claims.133  

I. NEWSMAX CREATES A CAMPAIGN THAT DOMINION RIGGED THE ELECTION.  

Newsmax created a brand and campaign selling its audience on the idea that Dominion 

rigged the election and stole it from former President Trump.134  Newsmax began this campaign 

with a segment on the primetime show Greg Kelly Reports titled, “Democracy or Dominion.”135  

On November 16, 2020, in its “Democracy or Dominion” segment, Newsmax and Mr. 

Kelly rebroadcast and endorsed an interview that aired on Fox featuring Ms. Powell claiming 

that Dominion’s voting software was designed to shift millions of votes from former President 

Trump to President Biden.136  Mr. Kelly commented in the segment that “the truth is finally told” 

and “the evidence is slowly emerging.”137  Mr. Kelly cut into Ms. Powell’s interview and 

endorsed the claims about Dominion stating: “I believe her, and I don’t believe the critics and the 

naysayers.”138 

Later that day, Newsmax aired Ms. Powell’s comments about Dominion again alongside 

additional remarks from Mr. Giuliani amplifying the claims about Dominion rigging the 

election.139  In that segment, Newsmax anchor Emma Rechenberg, host of National Report, aired 

Ms. Powell’s statements again and asked Joe DiGenova to weigh in.140 Mr. DiGenova stated: 

Well the bottom line about Dominion is that it is a suspect company. It’s used in 

twenty-seven states in the United States and there's a reason it isn’t used in the other 

 
132 Id. ¶ 109. 
133 Id. 
134 Id. ¶ 110. 
135 Id. 
136 Id. ¶ 111. 
137 Id. 
138 Id. ¶ 112. 
139 Id. ¶ 113. 
140 Id. ¶ 114. 



17 
 

twenty th[ree]. They're smarter. It has an origin in Venezuela with friends of Hugo 

Chavez. The company that runs it now has the counting done overseas in Germany 

and Barcelona.141 

 

The next day, Newsmax anchor Heather Childers interviewed Dick Morris.142  Ms. Childers 

minimized CISA’s November 12, 2020 statement that the election was secure by falsely stating 

that Dominion was a member of CISA’s board of directors.143  During the interview, Mr. Morris 

also said that Dominion was a shell company and the real motivation behind Dominion rigging 

the election was the Chinese communist party and Hugo Chavez supporters in Venezuela.144  

Newsmax refused to retract these statements.145  Since this segment, Mr. Morris has a regular 

show on Newsmax, Dick Morris Democracy.146  

On November 17, 2020, Newsmax was the first of the television networks to broadcast 

Patrick Byrne.147  On the National Report, Mr. Byrne claimed that he was funding “cyber 

security experts” who had proven that Dominion machines were hacked in the 2018 election in 

Dallas, Texas, and that same team had “data” proving that Dominion hacked “five counties” that 

“flipped” the electoral college from former President Trump to President Biden.148  Mr. Byrne 

elsewhere described these claims as being the “last act” in the same purported long-running 

“deep state” conspiracy that he said had earlier involved him facilitating an $18 million bribe to 

Hillary Clinton.149 

  

 
141 Id.  
142 Id. ¶ 115. 
143 Id. 
144 Id. 
145 Id. ¶ 116. 
146 Id.  
147 Id. ¶ 117. On Byrne’s post promoting his Newsmax interview he captions the video “The Cone of Silence was 

smashed today by NewsmaxTV. That itself will be a source of discuss [sic] sometime in the future. In the meantime,  

enjoy. . . . Let the record show that numerous other journalists have had this story. . . None would run with the 

story.” Id. 
148 Id. ¶ 118. 
149 Id. 



18 
 

J. DOMINION SENDS FACTS TO NEWSMAX TO REBUT NEWSMAX’S CLAIMS. 

 

Dominion began circulating an email titled “SETTING THE RECORD STRAIGHT: 

FACTS & RUMORS” with links to independent sources disproving claims made about 

Dominion.150  Dominion maintained a page on its public website with this information from 

November 11, 2020, onwards.151  

On November 17, 2020, at 3:10 PM EST, Dominion sent its first “SETTING THE 

RECORD STRAIGHT” email to Newsmax’s booking producer, Alicia Hesse.152  Ms. Hesse is 

involved with soliciting guests to speak on Newsmax TV, including Mr. Kelly’s show.153  

Newsmax believes that Ms. Hesse shared the contents of the emails she received from Dominion 

with the hosts and other producers for the shows she books.154  Dominion did not receive a reply 

from Newsmax to this email.155 

K. NEWSMAX CONTINUES TO AIR ACCUSATIONS OF FRAUD AGAINST DOMINION AND 

RECEIVES VIEWERSHIP BUMP. 

 

On November 17, after Dominion sent the first “SETTING THE RECORD STRAIGHT” 

email, Mr. Kelly hosted Ms. Powell on Greg Kelly Reports.156  Ms. Powell claimed to have 

“evidence” of “the guy who founded” Dominion admitting “he can change a million votes, no 

problem at all” and continued to falsely link Dominion with election rigging.157  Ms. Powell did 

not have any such evidence.158 

 
150 Id. ¶ 119. 
151 Id.  
152 Id. ¶ 120. 
153 Id. 
154 Id. 
155 Id. ¶ 121. 
156 Id. ¶ 122. 
157 Id.  
158 Id. ¶ 123. 



19 
 

 Also on November 17, 2020, the Chairman of the Maricopa County Board of Supervisors 

reported that there was no evidence of voter fraud and that the hand count audit showed the 

machines generated an accurate count.159  The Associated Press then released a report debunking 

the claim that Smartmatic owns Dominion.160  The Wall Street Journal also reported that 

Dominion “was a linchpin in the 2020 election that federal and state officials praise as being free 

from tampering.”161  The Editorial Board for The Wall Street Journal published a piece that same 

day that refuted false claims about Dominion and stated, “there’s no good evidence of voting 

problems that would come close to” calling into question Biden’s leads in the swing states.162  

Dominion sent that article to Newsmax.163 

On November 18, 2020, former President Trump called Mr. Ruddy.164  Mr. Ruddy 

reported that former President Trump “said that its just incredible, the ratings you’re getting, and 

everyone’s talking about it” and told Ruddy to “keep up the good work.”165  Mr. Ruddy tweeted 

several times that day.166  First, Mr. Ruddy tweeted: “Fox News ‘stabbed us in the back.’ Is 

Newsmax out new alternative?”167  Later that day, Mr. Ruddy tweeted: “Another call today from 

@realDonaldTrump, he’s wowed by Newsmax TV’s ratings and big buzz. Says he’s gaining in 

Michigan, more Coming! Keep watching @newsmax: nws.mx/tv.”168   

Newsmax published on its website that it was telling “the stone-cold truth, and once you 

get a taste of it, you will never tolerate being lied to again.”169  At the same time, Fox continued 

 
159 Id. ¶ 124.  
160 Id. ¶ 125. 
161 Id. ¶ 126.  
162 Id. ¶ 127. 
163 Id.  
164 Id. ¶ 128. 
165 Id.  
166 Id. ¶ 129. 
167 Id.  
168 Id. ¶ 130. 
169 Id. ¶ 131. 



20 
 

to air accusations about Dominion.170  On November 19, 2020, in an interview between Lou 

Dobbs and Ms. Powell on Fox, Mr. Dobbs endorsed Ms. Powell’s statement that “Smartmatic 

owns Dominion.”171 

On November 19, 2020, Newsmax continued to broadcast false claims about 

Dominion.172  Over the course of three segments, Mr. Stinchfield combined Ms. Powell’s and 

Mr. Giuliani’s statements about Dominion with his own story that he and his team had 

independently uncovered the evidence that Dominion rigged the 2020 election.173  Mr. 

Stinchfield described the allegations against Dominion as “what we here on Stinchfield have 

been warning about for the past few weeks.”174  Mr. Stinchfield assured viewers that Ms. Powell 

and Mr. Giuliani had “tons of evidence,” including “sworn witness affidavits” to back up their 

claims about Dominion.175  Mr. Stinchfield also told his viewers that the evidence that Dominion 

committed election fraud and “has ties to communist Venezuela” was “damning.”176  In the same 

segment, Mr. Stinchfield replayed Ms. Powell’s press conference and added commentary that his 

“investigative unit” had been “uncovering” the same claims about Dominion for weeks.177 

Also on November 19, 2020, Fox’s Tucker Carlson publicly called out Ms. Powell for 

failing to produce evidence to support the claims she had been making about Dominion.178  Mr. 

Carlson’s staff checked the accuracy of Ms. Powell’s statements about Dominion with the Trump 

campaign who said that Ms. Powell had “never given them any evidence either” and Mr. Carlson 

 
170 Id. ¶ 132. 
171 Id.  
172 Id. ¶ 133. 
173 Id.  
174 Id. 
175 Id. ¶ 134. 
176 Id.  
177 Id. ¶ 136. 
178 Id. ¶ 138. 



21 
 

concluded that Ms. Powell “never demonstrated that a single actual vote was moved 

illegitimately by software from one candidate to another. Not one.”179 

Despite the reporting by Fox, Newsmax continued to broadcast stories about Dominion 

and election rigging.180  Newsmax’s Chris Salcedo aired clips of Mr. Giuliani making allegations 

against Dominion.181  Mr. Salcedo said that Stinchfield has been good about exploring Dominion 

voting machines and endorsed the false claims that Dominion was owned by affiliates of Chavez 

and Maduro and that votes were counted overseas.182 

On November 19, 2020, Georgia also completed its 100% hand audit recount.183  

Georgia’s Secretary of State, Brad Raffensperger reported that the audit “upheld and reaffirmed 

the original outcome produced by the machine tally of votes cast.”184  Newsmax knew about the 

accuracy of Dominion’s voting systems and reported the results of the Georgia hand count on its 

website the same day.185 

The next day, November 20, 2020, Newsmax brought Ms. Powell back on air to the 

Howie Carr Show.186  Ms. Powell claimed that Dominion’s voting system used an “algorithm” to 

switch ten million votes from former President Trump to President Biden.187  Ms. Powell also 

claimed that executives at Dominion went to Detroit on the night of the election when votes were 

being counted and challenged.188  In the same segment, Ms. Powell claimed to have evidence 

that Eric Coomer, who at the time worked for Dominion, was on “a conference call or 

 
179 Id.  
180 Id. ¶ 139. 
181 Id. 
182 Id.  
183 Id. ¶¶ 137, 140.  
184 Id. ¶ 140. 
185 Id. ¶ 137. 
186 Id. ¶ 142. 
187 Id.  
188 Id. 



22 
 

something, a Zoom supposedly with the antifa and he said don't worry about Trump, I’ve already 

made sure he’s going to lose the election.”189  When Ms. Powell made these claims on air, the 

Michigan Secretary of State’s website had already publicly debunked allegations of Dominion 

impacting the vote count in Detroit.190 

On November 21, 2020, Newsmax invited Ms. Powell back on air.191  Ms. Powell opined 

that the Georgia certification was a “total farce,” and that Georgia’s Republican Governor, Brian 

Kemp, and Republican Secretary of State, Brad Raffensperger, had received bribes from 

Dominion and were in on the scam.192  Governor Kemp and Secretary of State Raffensperger 

received death threats after these claims.193  

Newsmax’s revenues tripled in the fourth quarter compared to the prior year and ad 

revenues were expected to double again by the end of the first quarter of 2021.194  On November 

23, 2020, Mr. Ruddy stated that Newsmax was on a “hiring splurge” following the election.195 

L. DOMINION SENDS NEWSMAX MULTIPLE EMAILS REBUTTING FALSE CLAIMS AND 

NEWSMAX CONTINUES TO AIR ACCUSATIONS OF FRAUD AGAINST DOMINION. 

 

On November 22, 2020, the Trump Campaign disavowed Ms. Powell by issuing the 

following statement: “Sidney Powell is practicing law on her own. She is not a member of the 

Trump Legal Team. She is also not a lawyer for the President in his personal capacity.”196  Other 

prominent Republicans acknowledged that statements by Ms. Powell and Mr. Giuliani about 

election fraud were unsupported.197 

 
189 Id. 
190 Id. ¶ 143. 
191 Id. ¶ 144. 
192 Id. 
193 Id. ¶ 145. 
194 Id. ¶ 146. 
195 Id. 
196 Id. ¶ 147. 
197 Id. ¶¶ 148-149. 



23 
 

 Even after prominent Republicans and the Trump Campaign itself publicly disavowed 

Ms. Powell, Newsmax continued to air stories about Dominion and election rigging.198  On 

November 23, 2020, Newsmax host Benny Johnson stated on The Benny Report that Dominion 

employs “Trump-hating Antifa members as security engineers,” its voting systems are used in 

Venezuela, and the votes were counted off American soil.199 

On November 24, 2020, Dominion sent another email to Ms. Hesse.200  The email 

outlined the many statements, with links, made by conservative leaders over the prior 24 hours 

debunking false claims about Dominion.201  

On November 25, 2020, CNN ran an article entitled “Fox News staffers thought 

Newsmax was a joke. But they’re not laughing anymore.”202  The article discussed the concern at 

Fox about Newsmax’s growing viewership in the conservative media space because of 

Newsmax’s election reporting and radical ideas.203  Mr. Ruddy retweeted the article.204 

On November 26, 2020, Dominion sent another “SETTING THE RECORD 

STRAIGHT” email to Ms. Hesse, stating specific facts debunking claims that Dominion rigged 

the election in Pennsylvania.205  For example, Dominion did not operate in many highly 

contested districts and former President Trump won twelve out of the fourteen counties in which 

Dominion operated.206 

On December 1, 2020, then-U.S. Attorney General Bill Barr stated that the DHS and DOJ 

found nothing substantiating the claim that voting machines were programmed to skew election 

 
198 Id. ¶ 150. 
199 Id.  
200 Id. ¶ 151. 
201 Id. 
202 Id. ¶ 152. 
203 Id. 
204 Id.  
205 Id. ¶ 153.  
206 Id. 



24 
 

results.207  Newsmax knew about Barr’s statement and the findings and reported the facts on 

Newsmax.com the same day.208  On December 3, 2020, Dominion sent another fact sheet to Ms. 

Hesse, this time focusing on debunking claims about Dominion rigging the election in 

Georgia.209  On December 7, 2020, a second Georgia hand recount again confirmed the results 

and accuracy of Dominion machines.210  Newsmax reported this development on its website.211  

Nonetheless, Newsmax continued to host Ms. Powell and Newsmax personalities endorsed her 

fraud claims.212 

Newsmax’s strategy paid off with increased viewership.213  On December 8, 2020, 

Newsmax TV “notched a ratings win over Fox News Channel for the very first time.”214  The 

next day, Mr. Ruddy boasted about the ratings win on Twitter.215  Meanwhile, Fox continued to 

report on election fraud.216  

M. NEWSMAX PROVIDES A PLATFORM FOR MR. MORRIS AND MR. LINDELL. 

 

On December 14, 2020, Newsmax host John Bachman interviewed Mr. Morris.217  Mr. 

Morris reported false claims that Dominion was invented by people working for Hugo Chavez 

and was designed so votes can be altered and not traced.218  Two months later Mr. Morris 

received his own show on Newsmax, Dick Morris Democracy.219  

 
207 Id. ¶ 157.  
208 Id. ¶ 158. 
209 Id. ¶ 159. 
210 Id. ¶ 160. 
211 Id. 
212 Id. ¶ 161.  
213 Id. ¶ 162. 
214 Id.  
215 Id. ¶ 163. 
216 Id. ¶ 164. On December 10, 2020, Fox tweeted a promotion for Lou Dobbs Tonight stating, “The 2020 Election is 

a cyber Pearl Harbor: The leftwing establishment have aligned their forces to overthrow the United States 

government #MAGA #AmericaFirst #Dobbs.” Id.  
217 Id. ¶ 166. 
218 Id. 
219 Id.  



25 
 

On December 17, 2020, Mr. Stinchfield had Mr. Lindell appear on his show.220  Mr. 

Lindell spread false claims about Dominion, including that Dominion’s algorithms intentionally 

changed votes in the middle of the night, which cost former President Trump the election.221  Mr. 

Stinchfield reminded viewers that Mr. Lindell was “a big time advertiser here on Newsmax,” for 

which Newsmax was “grateful.”222 

On December 18, 2020, Newsmax co-anchors Bob Sellers and Heather Childers invited 

Mr. Morris back on air.223  Mr. Morris made false claims about Dominion including that the 

Antrim County, Michigan audit proved that the Michigan election results were altered by 

Dominion and Smartmatic.224  These claims were false, and the Michigan audit had already 

concluded the opposite, a story Newsmax had posted to Newsmax.com the day before.225 

N. DOMINION DEMANDS THAT NEWSMAX RETRACT ITS FALSE STATEMENTS, BUT 

NEWSMAX REFUSES. 

 

On December 18, 2020, Dominion sent a formal retraction demand letter to Newsmax.226  

The letter demanded that Newsmax stop publishing false claims about Dominion.227  The letter 

reiterated the truth about Dominion which was also included in the multiple emails Dominion 

previously sent to Newsmax, and in the public domain from election officials and other news 

agencies.228  The letter attached a 15-page retraction demand letter that Dominion had sent to 

Ms. Powell two days earlier concerning the nearly identical lies about Dominion she had been 

spreading since election day.229 

 
220 Id. ¶ 167. 
221 Id. 
222 Id.  
223 Id. ¶ 168. 
224 Id.  
225 Id. ¶ 169. 
226 Id. ¶ 177. 
227 Id.  
228 Id.  
229 Id. ¶ 178. 



26 
 

Newsmax refused to retract.230  Instead, a few hours after Dominion sent the letter to 

Newsmax, Newsmax and Mr. Kelly invited Mr. Ramsland on air to promote Ramsland’s Antrim 

County Report.231  Before the 2020 election, Mr. Ramsland claimed that the 2018 U.S. 

congressional election in Dallas, Texas and the 2019 gubernatorial election in Kentucky were 

“rigged by voting machines with links to Smartmatic and using Venezuelan election-stealing 

software controlled by a George Soros operative, and that votes had been sent to CIA-funded 

databases in Spain where they were changed and sent back to the United States.”232  These 

claims were rejected as unverifiable and have been debunked.233  

Mr. Ramsland filed numerous affidavits recycling arguments from his 2018 election 

fraud allegations in support of lawsuits brought by Ms. Powell and others seeking to throw out 

the 2020 Presidential Election results in several states.234  No court found any of Mr. Ramsland’s 

affidavits to have merit.235  Mr. Ramsland “was brought in by [Mr.] Byrne, [Mr.] Giuliani and 

others to write up a purportedly independent ‘report’ on the election results in Antrim County, 

Michigan,” which claimed that Dominion machines were designed to and did switch votes from 

former President Trump to President Biden.236  The report was released on December 13, 

2020.237  Antrim County officials and other election experts, including Michigan’s Attorney 

General and Secretary of State, explained that the report was false, unsupported, and used 

incorrect technical terms.238  The details of how deeply flawed the report was had been publicly 

 
230 Id. ¶ 179. 
231 Id.  
232 Id. ¶ 31. 
233 Id. Mr. Byrne, Ms. Powell, Mr. Giuliani and others promoted Mr. Ramsland’s debunked claims about the 2018 

and 2019 elections and promoted them to a global audience by working with Newsmax, OAN, Fox, and other media 

outlets. Id. ¶ 32. 
234 Id. ¶ 33. 
235 Id. 
236 Id. ¶ 34. 
237 Id. ¶ 171. 
238 Id. ¶¶ 34, 172-176. 



27 
 

known and readily available since at least November 7.239  Additionally, on June 23, 2021, the 

Republican-led Michigan Senate Oversight Committee released a 55-page report, which found 

no evidence of widespread or systemic fraud in Michigan’s prosecution of the 2020 Presidential 

Election.240  Despite these facts, Mr. Kelly had Mr. Ramsland on his show on December 18, 

2020 and endorsed the claims in the Antrim County Report.241 

O. NEWSMAX ISSUES A CLARIFICATION REGARDING DOMINION.  

On December 19, 2020, Newsmax issued a “clarification” regarding its statements about 

Dominion rigging the election.242  The clarification was titled “Facts about Dominion, 

Smartmatic You Should Know.”243  The clarification acknowledged that: “No evidence has been 

offered that Dominion or Smartmatic used software or reprogrammed software that manipulated 

votes in the 2020 election.”244  The clarification was not a wholesale retraction and was couched 

in terms that avoided correcting previous statements made by Newsmax.245  For instance the 

clarification stated: “Dominion has stated its company has no ownership relationship with the 

House Speaker Nancy Pelosi's family, Sen. Dianne Feinstein's family, the Clinton family, Hugo 

Chavez, or the government of Venezuela.”246 

P. NEWSMAX INVITES MR. LINDELL ON THE AIR AGAIN. 

On December 21, 2020, two days after issuing its clarification, Newsmax invited Mr. 

Lindell on air.247  Sebastian Gorka was guest hosting the Greg Kelly Reports and prefaced the 

Lindell segment by telling viewers that Newsmax was “not going to ignore” alleged evidence of 

 
239 Id. ¶ 172. 
240 Id. ¶ 34 
241 Id. ¶ 179. 
242 Id. ¶ 180. 
243 Id.  
244 Id. ¶ 181. 
245 Id.  
246 Id.  
247 Id. ¶ 184. 



28 
 

election fraud, “because we fight for the truth and we believe that this is still the greatest nation 

on God’s earth and nobody gets to steal it from us.”248  Mr. Lindell began to discuss false claims 

of voter fraud and Dominion.249  While Mr. Gorka cut in to tell Mr. Lindell “I don’t want to 

discuss,” he did not tell his audience that Mr. Lindell’s statements were false.250 

Q. DOMINION SENDS NEWSMAX A SECOND RETRACTION DEMAND LETTER AND 

NEWSMAX RESPONDS.  

 

On December 22, 2020, Dominion sent Newsmax a second retraction demand letter.251  

The letter explained that Dominion was “disappointed that Newsmax continues to publish lies 

about US Dominion Inc.,” despite Dominion’s first retraction demand letter.252 

Newsmax responded to Dominion’s letters on December 28, 2020.253  Newsmax’s 

lawyers acknowledged receipt of both retraction demand letters but ignored or denied that 

Newsmax made false statements about Dominion in broadcasts.254  Newsmax’s response stated: 

“At no time did the hosts or Newsmax indicate support for or agreement with her [Powell’s] 

allegations. At the same time, they did not have any specific knowledge that the evidence she 

cited was non-existent, nor that her claims were false.”255 

Newsmax removed two stories espousing false claims made by Ms. Powell from its 

website but then continued to publish lies about Dominion.256  For example, on February 2, 

2021, during an interview of Mr. Lindell about his recent Twitter ban, Mr. Lindell tried to claim 

he has “100% proof” of election fraud via Dominions voting systems.257  Newsmax co-anchor 

 
248 Id. 
249 Id.  
250 Id. 
251 Id. ¶ 185. 
252 Id. 
253 Id. ¶ 186. 
254 Id. 
255 Id.  
256 Id. ¶ 187. 
257 Id. ¶ 188. 



29 
 

Bob Sellers interrupted Mr. Lindell, told the audience that Newsmax had not verified any of his 

claims, and then stormed off set.258  However, the next day, facing backlash from Newsmax and 

its audience, Mr. Sellers apologized and called Mr. Lindell a “friend of this network” who would 

continue to be an important guest.259  Over the next few months, Newsmax continued to push a 

fraud narrative that was now inextricably linked to Dominion through Newsmax’s prior false 

statements.260 

On April 30, 2021, Newsmax issued an apology statement to Dr. Eric Coomer, 

Dominion’s then-Director of Product Strategy and Security.261  Newsmax admitted that its hosts 

and guests published unproven claims that “Dr. Coomer played a role in manipulating Dominion 

voting machines, Dominion voting software, and the final vote counts in the 2020 presidential 

election” even though Newsmax had “no evidence that such allegations were true.”262  However, 

Newsmax stated only that Dr. Coomer was not involved in the “manipulation” of voting 

machines during the 2020 election, and did not absolve Dominion of responsibility for alleged 

election fraud.263  Newsmax continued to promote individuals who spread lies about Dominion 

including Mr. Lindell through July 2021.264 

R. NEWSMAX WRITES A LETTER TO DOMINION.  

Mr. Ruddy wrote a letter to Dominion Founder and CEO John Poulos on May 24, 

2021.265  Mr. Ruddy claimed that Newsmax never received Dominion’s December 18 retraction 

demand letter.266  However, Newsmax’s lawyers admitted that “the email addresses used for Mr. 

 
258 Id.  
259 Id.  
260 Id. ¶ 189. 
261 Id. ¶ 190. 
262 Id.  
263 Id.  
264 Id. ¶ 192-193. 
265 Id. ¶ 194. 
266 Id. ¶ 195 



30 
 

Ruddy and Mr. Chandler” to send the letter “appear to be correct.”267  Mr. Ruddy next claimed 

that neither he nor Newsmax generally knew that information it published about Dominion were 

lies and that they continue to be unaware “of any independent review and examination of the 

voting software.”268  Mr. Ruddy also claimed that all Newsmax did was “report then President 

Trump’s public claims, the claims made by his lawyers, and claims they made in legal 

documents in several states.”269  

S. FURTHER EVIDENCE COMES OUT DISPROVING FALSE CLAIMS ABOUT DOMINION.  

More evidence surfaced demonstrating the falsity of claims Newsmax made about 

Dominion in the months following Mr. Ruddy’s letter.270  In June, 2021, the Republican-led 

Michigan Senate Oversight Committee released a 55-page report, which found no evidence of 

widespread or systemic fraud in Michigan’s prosecution of the 2020 Presidential Election.271  

The report specifically called out individuals like Mr. Lindell and Mr. Ramsland for their false 

claims about systemic fraud in Michigan, stating that they “have been utilizing misleading and 

false information about Antrim County to raise money or publicity for their own ends.”272  

Additionally, on June 24, 2021, Mr. Giuliani was suspended from the practice of law in New 

York after it was determined he had “made knowing false and misleading factual statements to 

support his claim that the presidential election was stolen from his client [Donald Trump],” 

based on “uncontroverted evidence.”273 

  

 
267 Id.  
268 Id. ¶ 196. 
269 Id. ¶ 197. 
270 Id. ¶ 198. 
271 Id. 
272 Id.  
273 Id. ¶ 199. 



31 
 

T. THE DOMINION CLAIMS GO VIRAL AND NEWSMAX PURPORTEDLY BENEFITS.  

Newsmax’s ratings jumped almost ten times in the week after the election.274  Daily 

active users of Newsmax’s mobile app increased by a multiple of almost 14 from October 20, 

2020 to November 24, 2020.275  Newsmax secured 32 times more downloads of its mobile apps 

by February 2021 than it had in the weeks prior to the election.276  The lies about Dominion went 

viral and millions of Americans believe the false claims that Dominion rigged the 2020 

election.277 

Newsmax’s website traffic spiked by 145% in December 2020 over the previous year.278  

In November 2020, Newsmax’s app was downloaded over 3 million times which Newsmax 

attributed to “attracting millions who are leaving Fox News and switching to Newsmax TV.”279  

Newsmax received a rise in advertising revenues as well.280 

U. DOMINION SUFFERS HARM FROM THE FRAUD ACCUSATIONS.  

 The viral claims linked Dominion to fraud.281  Dominion and its employees have received 

death threats and calls for jail time.282  On July 4, 2021, someone threw a brick through the 

window of a Dominion office.283  Dominion has expended over $600,000 on private security 

because of these threats.284  Dominion has also spent more than $700,000 attempting to mitigate 

harm caused by the viral disinformation campaign.285  Election officials—Dominion’s actual and 

 
274 Id. ¶ 204. 
275 Id. 
276 Id. 
277 Id. ¶¶ 205-210. 
278 Id. ¶ 212. 
279 Id.  
280 Id. ¶ 213. 
281 See id. ¶¶ 214-216. 
282 Id. ¶¶ 217-223. 
283 Id. ¶ 224. 
284 Id. ¶ 225. 
285 Id. ¶ 226. 



32 
 

potential customers—have received emails, letters, and calls from their constituents demanding 

that they cease and avoid contracting with Dominion or using Dominion machines.286  

Legislators in various states where Dominion contracts—including Arizona, California, 

Colorado, Florida, Michigan, Ohio and Pennsylvania—stated their intent to review and reassess 

the Dominion contracts.287  Louisiana cancelled its reassessment and bid process, prohibiting 

Dominion from securing a new $100-million-plus contract.288  Louisiana’s Secretary of State, 

Kyle Ardoin said Louisiana cancelled the bid process because of “damage to voter confidence 

done by those who willfully spread misinformation and disinformation.”289  Given the long-term 

nature of Dominion’s contracts, the economic harm Dominion suffers will continue to play out 

over the next years.290  Election officials have told Dominion that it is losing business “because 

of the Dominion name” and Dominion stands to lose at least $70 million in net profits.291  

The disinformation campaign caused numerous states and local governments to review 

and potentially cancel contracts with Dominion.292  Additionally, the disinformation campaign 

has spurred sham audits which continue to harm Dominion.293  Notably, an audit conducted in 

Arizona was discredited by independent election experts as a sham.294  Other jurisdictions across 

the country—including counties in Pennsylvania and Georgia—have conducted sham audits.295 

  

 
286 Id. ¶ 228. 
287 Id. ¶ 229. 
288 Id. ¶ 230. 
289 Id. ¶ 231. 
290 Id. ¶ 232. 
291 Id. 
292 Id. ¶¶ 233-236. 
293 Id. ¶ 236. 
294 Id. ¶ 237-240. 
295 Id. ¶ 241-246. 



33 
 

V. SPECIFIC ALLEGEDLY FALSE AND DEFAMATORY STATEMENTS 

On November 10, 2020, Newsmax’s White House Correspondent, Ms. Robinson, 

tweeted that: “All crooked roads lead to Dominion Voting Systems” in direct response to her 

retweet of the false statement, “Little tidbit: Smartmatic is the electronic voting systems 

company that has been used in Venezuela since 2004. Its name is synonymous with fraud for 

most Venezuelans. Since 2009, Smartmatic has been a subsidiary of Dominion.”296 

On a November 16, 2020, Greg Kelly Reports broadcast in a segment titled “Democracy 

or Dominion”, which Newsmax broadcast live on television, and republished on Newsmax’s 

YouTube channel, Newsmax’s Facebook account, and Newsmax’s Twitter account: 

Greg Kelly: . . . I think this country, this planet, could be in for the awakening of 

the millennium, something that we haven’t seen in thousands of years, as this 

election, the truth is finally told. . . . Folks, I think we will be in for the shock of 

our lifetime this is going to be wild; and the evidence is slowly emerging. Yes, I 

would like to have seen it yesterday; but the president has some very, very smart 

lawyers. One of my favorites, Sidney Powell. She helped Michael Flynn beat the 

travesty of a case that was lodged against him. She’s a former federal prosecutor. 

And you tell me, does she -- seem like she's speaking the truth? She spoke to Maria 

Bartiromo over the weekend.  

 

Sidney Powell: President Trump won by not just hundreds of thousands of votes, 

but by millions of votes, that were shifted by the software that was designed 

expressly for that purpose. . . . It was exported internationally for profit by the 

people that are behind Smartmatic and Dominion. They did this on purpose. It was 

calculated. They’ve done it before. We have evidence from 2016 in California. We 

have so much evidence, I feel like it’s coming in through a fire hose.  

 

Kelly: I believe her. And I don’t believe the critics and the naysayers. . . .  

 

Kelly: Talking about Dominion. This company, the software; there are a lot of 

concerns. And what she’s saying, I’m believing. Big problems, vulnerabilities, 

votes that can be switched. It happened before in South Carolina. And Sidney 

Powell is right . . . .297 

 

On the November 16, 2020, Greg Kelly Reports broadcast: 

 

 
296 Id. ¶ 248. 
297 Id. 



34 
 

Dick Morris: . . . I believe that this election was absolutely stolen. 

 

Greg Kelly: . . . I agree with you, by the way. . . .  

 

Morris: . . . You asked me if I was confident that it had been stolen. I certainly am, 

and I think we have to fight and fight and fight to get the truth out here about 

Dominion and about the recounts. . . .298  

 

On the November 16, 2020, National Report broadcast:299 

 

Sidney Powell: We’re fixing to overturn the results of the election in multiple states. 

And President Trump won by, not just hundreds of thousands of votes, but by 

millions of votes, that were shifted by this software that was designed expressly for 

that purpose. We have sworn witness testimony of why the software was designed; 

it was designed to rig elections.  

. . .  

 

Rechenberg (Newsmax host): And Joe, I’ll go back to you then, too, because it 

wasn’t just the observers staying out of the counting area, it was also this Dominion 

voting service, this -- this technology here. What have you researched about that, 

and what’s the Trump legal team doing in regards to Dominion?  

 

DiGenova: Well, the bottom line about Dominion is -- is that it is a suspect 

company. . . . It has an origin in Venezuela with friends of Hugo Chavez. The 

company that runs it now has the counting done overseas in Germany and 

Barcelona.300 

 

On the November 17, 2020, American Agenda broadcast: 

 

Heather Childers: . . . you know, everyone saw the statement that came out 

allegedly from the DHS that said this was the safest election ever, I think, in the 

history of elections. But what people did not know, I didn’t realize, is sitting on that 

board of the Department of Homeland Security, Cybersecurity and Infrastructure 

Security Agency, was, in fact, Dominion and Smartmatic. 

 

Dick Morris: Right, that’s true. And also remember, Dominion is a -- kind of a shell 

company. The real owners, the real motivators of Dominion are the Chinese 

Communist Party and two Chavez supporters in Venezuela, who shortly after 

Chavez seized power, invented the Dominion Voting System as a method of 

stealing elections in Venezuela. And as a result, they were kicked out of Venezuela, 

Argentina, and a whole host of other countries. . . . 

 

 
298 Id. 
299 Newsmax broadcast live on television and republished on Newsmax’s Facebook account and Instagram account. 

Id. 
300 Id. 



35 
 

Bob Sellers: . . . By the way, folks, you can get Dick’s up-to-the-minute news by 

going to DickMorris.com, subscribing free.301 

 

On the November 17, 2020, National Report with Emma Rechenberg broadcast: 

 

Emma Rechenberg: If you don’t mind, kind of break down how you’re connected 

to this Dominion machine voting system and why you have some concerns about 

it. . . .  

 

Patrick Byrne: . . . This election was hacked. This election was hacked. The 

outcome has been rigged. I did not vote for Trump. I’m a small L libertarian, never 

voted Republican or Democrat for president in my life. I’m saying this election was 

rigged. I’m a CEO who built a $2 billion tech company. I don’t mean to sound like 

I’m beating my chest. I was national entrepreneur of the year, you go back a decade, 

for building a $2 billion tech company, Overstock. I know what I’m talking about. 

Yeah, I’m also a Ph.D. from Stanford and a Marshall scholar besides. I’m putting 

all that credibility on the line. This election was hacked, the outcome was rigged 

and should be completely ignored or discounted, I mean, through the court system. 

The courts should throw it out. . . . How I know this is this.  

 

Rechenberg: Right. You sound like Trump’s legal team right now, so we’re all on 

the same page. You sound like what their claims are as well, and clearly you have 

the experience and the expertise in regards to maybe shedding some light on how 

you know that to be true, yeah. 

 

Byrne: Okay. Here’s how I know that. I’m backing -- I have the data incidentally. 

I have the data, the electronics, everything. I have been backing and supporting 

some cyber security experts, a number of different groups. This is how it came 

about. In 2018, the Dallas election had irregularities. The Texas state government 

hired an elite cyber security company to go in and study what had happened in 

2018, and they reverse engineered it. And when you reverse engineer something, 

that’s when you take the final product and you get a bunch of people to study and 

they break it apart and figure out how you built it so they can go copy it. These 

guys reverse engineered the 2018 Dallas irregularities which turned out to be a 

hack. Dominion ran it. It was Dominion’s technology that ran it. . . . 

. . . 

 

. . . I’m putting my -- I was a Marshall scholar, a Ph.D. from Stanford. . . . I built a 

$2 billion company. I’m putting it all on the line. This entire election was hacked. 

It’s far easier to have hacked this than a PayPal or your Venmo account. 

 

Rechenberg: Sure. I mean, we’ve seen hacks on major social media outlets before 

in this year alone. My mind goes to Twitter. Are you in touch with the Trump 

campaign, and would you advise when they are pursuing these lawsuits specifically 

about Dominion, that they would bring on board someone who would be able to 

 
301 Id. 



36 
 

prove that they could, in fact, change votes for Donald Trump to Joe Biden? Would 

that be provable in court if you brought on the right person?  

 

Byrne: Absolutely provable. We have the data. We have the data. You do not have 

to worry. The only question is how quickly can the process intake versus how 

quickly the goons are trying to shut down the process so they can seal this all in 

cement. Now, I’m saying this again. I did not vote for Mr. Trump. I respect him. 

He got elected President. He’s -- so this isn’t a Trump supporter coming out and 

saying this. I’m a tech CEO, national entrepreneur of the year for building a tech 

company, if you go back about -- Ernst and Young about 10 years ago. I know what 

I’m talking about, and this thing is child’s play to have beaten. It’s embarrassing. 

And Trump is actually correct, his campaign is correct. 

 

Rechenberg: Have they reached out to you?  

 

Byrne: I’m one step ahead of the sheriffs myself because of the fact that I’ve come 

out about some things, so I don’t work for them, anything like that. I’m not a donor 

to them, but I’ve been using my own resources to unscramble this and I’m trying 

to feed it into the system. Yes, the system is taking it in. They have their other 

sources, but we have all the goods, they’re absolutely correct.  

 

Rechenberg: And do you believe it was millions of votes that were again flipped 

from Donald Trump to Joe Biden?  

 

Byrne: Well, the main event is not the total number of millions. It was not 

widespread deep. It was narrow and deep. It was very strategic.  

 

Rechenberg: In select states, you’re saying?  

 

Byrne: Select counties. 

 

Rechenberg: Okay.  

 

Byrne: Five counties that really matter, and they realize if you hack these five – 

well, they’re very -- a small number of places, if you defeated the election you could 

flip the states and you could flip from that flip the electoral college. And how it was 

done -- I mean people can see this in news they already know if you think about 

this. Doesn’t it seem a little odd that Mr. Biden was behind in states, you know, 

600,000 votes, and then he has this come from behind victory and wins by 14,000? 

 

Rechenberg: I know. That’s what so many people are asking. That is what a lot of 

people are asking.  

 

Byrne: 800,000.302 

 
302 Id.  



37 
 

On the November 17, 2020, Greg Kelly Reports broadcast:303 

 

Powell: . . . we know Dominion has a long history of rigging elections. That’s what 

it was created to do to begin with. . . . We’ve got increasingly mounting evidence 

of significant fraud across multiple states that cast in the question the validity of the 

elections in every swing state; including Nevada and Arizona and Michigan, 

Wisconsin, Georgia. And it went beyond that, too.  

 

Kelly: You know regarding Dominion. . . . 

 

Powell: And worse than that it had a backdoor so it could be manipulated by anyone 

who could access it through that backdoor. And that was a deliberate feature the 

affidavit of the young military officer we provided yesterday to the public explains 

how it was created for that very purpose, so Maduro -- I mean, so Hugo Chavez 

would never lose another election. And he did not after that software was created. 

He won every single election. And then they exported it to Argentina, and other 

countries in South America, and then they brought it here. And they – it’s a foreign 

company no matter how you look at it. So they’ve already violated the President’s 

order against foreign interference in our elections. Our votes were actually 

eventually counted in Barcelona, Spain or Frankfurt, Germany on foreign servers. 

It’s absolutely stunning. And what’s really stunning is the effort that is being 

mounted against getting the truth out on this. But you have to realize that every tech 

company, every media company, every social media company, scads of globalist 

corporations have been doing business in countries with these dictators that have 

been installed through this rigged election system for decades. The corruption is 

actually worldwide in [sic] going to upset a countless number of elections across 

this country and -- and around the world. 

 

Kelly: All right.  

 

Powell: So we need to do that to get rid of the corruption.  

 

Kelly: It does make a lot of sense now. . . 

 

Powell: . . . We can -- got the evidence from the word -- the own mouths of the guy 

who founded the company. I haven't even had a chance to get that out to the public 

yet, but they admit -- the founder of the company admits, he can change a million 

votes no problem at all.  

 

Kelly: The founder of Dominion admitted a long time ago, recently to you, can -- 

tell us more, please.  

 

Powell: Publicly. I will -- I will tweet out the video later, and I’ll tag you in it.  

 

Kelly: Please do. @GregKellyUSA if you don’t mind. . . . 

 
303 Newsmax broadcast live on television and republished on Newsmax’s YouTube account. Id. 



38 
 

. . .  

 

Powell: . . . I think we’ll find he had at least 80 million votes. The only reason the 

glitches happened in the system was because he was so -- he had so far many more 

votes than they had calculated in advance, their algorithms wouldn’t perform the 

functions they had originally performed or were set to perform. They couldn’t make 

up the vote count he had gotten so many hundreds of thousands more than they 

planned. So that’s when they had to stop the counting and come up with a way to 

back fill the votes or destroy votes for Trump while they fabricated votes for Biden.  

 

Kelly: Sidney Powell, who is a former federal prosecutor, by the way, spent ten 

years working for the government. Good luck. And by the way, very quickly, you 

have evidence, it’s coming in fast. There is a reason for not making public, correct? 

I mean, you’re going to have a hostile media picking it apart, possibly trying to 

destroy your case before you can even make it; is that part of your thinking? Very 

briefly, if you don’t mind. 

. . .  

 

Kelly: Well, millions are praying for you and with you. And find her on Twitter, 

the least we can do. SidneyPowell1. @SidneyPowell1, the numeral one. We 

appreciate it so much. Good luck, and please stay safe.304 

 

On the November 17, 2020, Wake Up America broadcast:305 

 

Emerald Robinson: . . . [I]n the last 24 hours she has released a very long detailed 

whistleblower statement that she says is by a high-ranking military official with 

firsthand knowledge of Dominion Voting Systems, and how they can be misused. 

In the statement the whistleblower describes the evolution of Dominion Voting 

machines and Smartmatic software. Smartmatic software is what was used by Hugo 

Chavez and his successor to fix elections in Venezuela. This whistleblower said 

that the software was -- was developed in conjunction with Chavez in order to 

appease his desires to manipulate the vote in Venezuela in a way that could not be 

detected. The whistleblower go to -- went on to describe in detail his firsthand 

experience watching the votes being manipulated in Venezuela in their 2013 

presidential elections. He goes on to say that the Smartmatic software is -- that all 

the vote tabulating machines, including Dominion Voting machines, uses a 

derivative or a descendant of Smartmatic software saying that it’s in the DNA of 

every software program used by every voting machine. In the statement he says 

quote: “The fact that the voting machine displays a voting result that the voter 

intends and then prints out a paper ballot which reflects that change does not matter. 

It is the software that counts the digitized vote and reports the results. The software 

itself is the one that changes the information electronically to the result that the 

operator of the software and vote counting system intends to produce that counts. 

He says that he came forward because he’s concerned about what he’s seeing in the 

 
304 Id.  
305 Newsmax broadcast live on television and republished on Newsmax’s Twitter account. Id. 



39 
 

2020 presidential election saying, quote: “The circumstances and events are eerily 

reminiscent of what happened with Smartmatic software electronically changing 

votes in the 2013 presidential election in Venezuela.” He describes what he saw on 

election night in five key, battleground states using Dominion Voting Systems, that 

includes Georgia, where the vote count was stopped and went offline for several 

hours when President Trump was ahead in the vote; when they came back online, 

later in the wee hours of the morning, then Joe Biden had taken the lead 

significantly.306 

 

On the November 19, 2020, Stinchfield broadcast: 

 

Sidney Powell: . . . votes from President Trump and flipped them to President 

Biden; which we might never uncovered had the votes for President Trump not 

been so overwhelming in so many of these states that it broke the algorithm that 

have been plugged into the system, and that’s what caused them to have to shut 

down. 

 

Grant Stinchfield: This is unbelievable. That’s President Trump’s attorney, Sidney 

Powell, laying out evidence that a corrupt algorithm in the Dominion Voting 

System starts switching votes from President Trump to Biden on election night, and 

it’s such a massive scale it crashes the system. That’s when we see the (inaudible) 

them all stop counting. This is why multiple states stopped counting ballots in the 

middle of the night, she says. But she also says the states, what they did afterwards, 

was absolutely shocking. 

 

Powell: That’s when they came in the back door with all the mail-in -- mail-in 

ballots, many of which they had actually fabricated. Some were on pristine paper 

with identically matching perfect circled dots for Mr. Biden; others were shoved in, 

in batches. They’re always put in a certain number of batches, and people would 

rerun the same batch. This corresponds to our statistical evidence that shows 

incredible spikes in the vote counts at particular times. 

 

Stinchfield: So she says the algorithm was designed to crash allowing these states 

to shut down and usher in thousands of fake ballots for Biden. It all makes sense 

now, if this is true, right? And she says it proves all the research that our 

investigative unit here on Stinchfield has been uncovering. . . . 

. . . 

 

Stinchfield: … The bottom line is, the media is going to ignore all this anyway. Not 

us though. That’s Jenna Ellis, of course, ripping into the media naysayers who been 

hounding the president’s campaign for proof of widespread voter fraud. Today the 

campaign, as we said, dropped a bomb on the left detailing some of the evidence 

they have been able to compile so far and it is damning. . . .307 

 

 
306 Id.  
307 Id. 



40 
 

On the November 19, 2020, Chris Salcedo Show broadcast: 

 

Grant Stinchfield: . . . but I think if you’re going to prove fraud, the electronic 

pathway to that is the way you’re going to have to do it, and it may be the most 

simple way to do it. We’ve been on the forefront on our show Stinchfield of going 

into the Dominion Voting Systems. . . 

 

Chris Salcedo: . . . Stinchfield has been very good on the forefront of exploring the 

Dominion Voting Machines, Salcedo Show has been exploring and trying to sound 

the alarm bells for -- for months now, about how our votes are tabulated outside the 

country. Rudy Giuliani spoke on this today. And -- and just listen to him lay this 

out. I -- my jaw dropped because it was -- A, it was validation from what we’ve 

been reporting. And B, to hear Rudy Giuliani talking about it was just amazing. 

Listen. 

 

Rudy Giuliani: . . . you should be more astounded by the fact that our votes are 

counted in Germany and in Spain by a company owned by affiliates of Chavez and 

Maduro. . . .  

 

Salcedo: . . . number two -- I mean, the fact they were able to lay out that case, 

Grant, was just -- jaw dropping to me.  

 

Stinchfield: . . . we saw, Chris that these votes had gone through a server in 

Frankfurt, Germany. I know there was a lot of talk about what happened to these 

servers in Frankfurt, Germany; what’s confirmed and what’s not. But what I can 

tell you is the people that I’ve talked to absolutely proved that votes were going 

from certain states through this server. And lo and behold, we put up the IP address 

of that Frankfurt server, the next day, after Stinchfield aired that, the server was 

taken offline, Chris. You can't even find it anymore.308 

 

On the November 20, 2020, The Howie Carr Show broadcast: 

 

Sidney Powell: . . . a lot of evidence of fraud is going to be coming out next week. 

I’ve got just more than I can say grace over right now coming in every day. It only 

gets worse and worse. This was very widespread. Very deliberate. Very well-

funded. . . .  

. . . 

 

Powell: Yeah, we have a lot of extremely solid evidence. It’s beyond impressive 

and absolutely terrifying.  

. . . 

 

Howie Carr: So how many fraudulent votes do you think that Joe Biden had on his 

side . . . of the slate?  

 

 
308 Id. 



41 
 

Powell: Probably at least ten million.  

 

Carr: Ten million fraudulent votes?  

. . .  

 

Carr: So did -- did most of these votes disappear for the President and appear for 

Joe Biden in the -- in those states that are still being fought over or -- or did this go 

on -- how many states did this go on in?  

 

Powell: I think the – well, there are several ways that they did this. One was an 

algorithm that I believe they ran nationwide, but I can’t say that for sure yet, 

because we haven’t had the time to run the data nationwide. But that would 

typically be the way it would be done. And certainly make it less apparent that it 

had been done in any one place if they ran the algorithm consistently across the 

country. So, for example, they can dial it -- literally dial it -- to every time there 

was a vote for Trump or -- that it be weighted at 0.75, and every vote for Biden be 

weighted at 1.25. . . . So I don't think any state was safe from it, despite the best 

efforts of some not to use the Dominion Voting Systems which were clearly 

fraudulently created and sold. 

. . .  

 

Powell: . . . and then the other thing they did, where they had the real problem, was 

Trump won so overwhelmingly in all the states that had to cut off their machines, 

that they had to cut off their machines for hours to go in and backfill additional 

votes and move things around even more to make sure that Biden won. . . . We 

found . . . pristine ballots with only a computer-made dot for Biden, and all of them 

were alike. They could just stick those in the machine in batches and run them 

through repeatedly and count, you know, hundreds of thousands of votes that way. 

There’s a drag-and-drop feature to take Trump votes and put them in a trash can or 

assign them to a third-party candidate or move them from a third-party candidate 

to Biden. I mean, I think they did absolutely everything. And we also have 

information that one of the high people in Dominion Voting Systems went to 

Detroit to operate the system himself there that night at the -- the Detroit center. 

. . . 

 

Carr: Let me ask about this guy Eric Coomer. He’s -- I think he -- he works for 

Dominion, he’s – he’s Berkeley, California University of California grad. He’s the 

one who was allegedly -- there’s a -- he was on a conference call or something, a 

Zoom, with -- with Antifa and he said, supposedly: Don't worry about Trump, I’ve 

already -- I’ve already made sure he’s going to lose the election. . . is that true, for 

-- for starters . . . ?  

 

Powell: Yes. 

 

Carr: It’s true? You have that . . . ?  

 



42 
 

Powell: It’s true. Yeah, we -- we have an affidavit to that effect and we have . . . I 

think we have a copy of the call.  

. . .  

 

Powell: And also Dominion has shuttered up both of their offices in Canada where 

they shared an office floor with a George Soros entity. . . . And they have moved 

their office in Denver. And, of course, I’m sure there was a lot of document 

shredding and things, quote, “lost,” end quote, in that process. You know, the FBI 

should have moved on all of this immediately; all of the voting machines should 

have already been impounded. The software should have been secured and 

examined. . . .  

. . . 

 

Powell: . . . in the meantime we will be producing additional evidence to help the 

public understand the breadth and depth of this international, frankly criminal 

conduct; and it will also reflect substantial foreign interference in our election. 

 

Carr: Sidney Powell . . . Including China, correct?  

 

Powell: Yeah. China, Iran, Serbia, Lichtenstein. Multiple places.309 

 

On a November 21, 2020, broadcast interview:310 

 

Rob Schmitt: . . .you know, if -- if you want to -- if you want to shut the media up, 

and they say that you guys have nothing; when will you have some of the stuff 

that’s -- that’s this hard core evidence in paper and writing? 

 

Sidney Powell: Well, frankly, the affidavits we’ve already introduced are hard core 

evidence. . . They’re first-hand testimony of witnesses who saw how and why the 

system was created and how it worked to accomplish the objective for Hugo 

Chavez. . . . We’ve got all kinds of different evidence. And then we’ve the statistical 

and mathematical evidence that’s absolutely irrefutable. . . . And we’ve got other 

testimonial evidence that appears to be coming in now to indicate the Democrats 

literally added 35,000 votes to every Democratic candidate to begin with. 

. . . 

 

Powell: . . . frankly, with everything we’ve got, these should be criminal 

prosecutions at a -- at a significant level for fraud and conspiracy to defraud . . . 

provable beyond a reasonable doubt. There are hundreds of thousands of people in 

our criminal system right now in prison who were convicted on far less evidence 

of guilt than we have here. 

. . . 

 

 
309 Id. 
310 Newsmax broadcast live on television and republished on Newsmax’s YouTube account. Id. 



43 
 

Powell: . . . and they can see it. Everybody saw it on election night. They saw votes 

being subtracted from President Trump and appearing on the Biden side of the 

scale. And that’s exactly what this Dominion System was designed to do. And we 

have . . . eyewitness testimony to its entire creation for that very purpose.  

. . . 

 

Schmitt: I mean how big of a -- you know, if -- if this happened, how big of a 

conspiracy, how many people would have had to been in on something like this?  

Powell: Oh gosh. Probably thousands, including the people running the machines 

at each of the polls -- polling centers. We know, for example, that one of the higher 

ups of Dominion went to Detroit the night of the election to -- to handle things 

himself. And we also have evidence that there were any number of VPN lines open 

to the internet for foreign actors to be meddling in it.  

. . . 

 

Powell: . . . our key -- our witness from Venezuela who saw it all created and how 

it worked, said that he knew as soon as the machines were turned off in those key 

states, it was because we the people in voting Trump -- and voting for Trump in a 

landslide election, had essentially broken the algorithm that had been 

preprogrammed into the machine. . . . 

. . . 

 

Powell: . . . Georgia’s probably going to be the first state I am going to blow up and 

-- and Mr. Kemp and the Secretary of State need to go with it, because they’re in 

on the Dominion scam with their lastminute purchase or award of a contract to 

Dominion of $100 million. The State Bureau of Investigation for Georgia ought to 

be looking into financial benefits received by Mr. Kemp and -- and the Secretary 

of State’s family about that time. And another benefit, Dominion was created to 

award, is what I would call, election insurance. That’s why Hugo Chavez had it 

created in the first place. . .  

. . . 

 

Powell: . . . And it looks like it -- thirty-five thousand votes were added to every 

democratic candidate.311 

 

On the November 23, 2020, The Benny Report broadcast:312 

 

Benny Johnson: Finally, we get to Dominion Voting Systems. . . . Their voting 

systems are used in Venezuela. And their votes are counted off of American soil; if 

that tells you anything. . . .313 

 

 

 
311 Id.  
312 Newsmax broadcast live on television and republished on Newsmax’s YouTube account and Twitter account. Id. 
313 Id.  



44 
 

On the December 7, 2020, Greg Kelly Reports broadcast:314 

 

Greg Kelly: . . . Gosh, we’re pulling for you. As you know, this is an opinion show 

and we’re on your side. How are you holding up, first of all? 

. . .  

 

Kelly: . . .You’re still focused primarily on the Dominion Voting machines and the 

issues on a technical basis, correct?  

 

Sidney Powell: . . . yes, we focused also on the systematic problem with the 

Dominion machines. We have an expert who has identified that the votes for Biden 

was 5% overall greater wherever there were Dominion machines than any of the 

other votes. That is essentially the amount of votes that it can flip and brag about 

being able to flip. We know from one of our -- one of our witnesses that these 

machines were created in Venezuela, and the entire process was started there to 

make sure Mr. Chavez won every election. And then, of course, the Wall Street 

Journal, I think, today featured Venezuela’s rigged election for Maduro. This is the 

same technology. The same equipment. It came out of Venezuela to be used here. 

I would imagine our three letter agencies have a role in it. We’re essentially fighting 

the entire globalist elite power structure that wants to control the world for their 

own financial benefit. . . . 

 

Kelly: You know, two years ago, I would have said that sounds crazy; but after all 

that’s happened, I think you’re absolutely right. I think this is the way the world 

works. By the way, I do want to ask you about the servers overseas. Dominion 

reportedly has all kinds of internet connections and -- for whatever reason they were 

counting the votes in places like Spain and Germany. You have seen the reports, 

maybe you know firsthand that -- you know, some of these servers may or may not 

have been seized. Overseas equipment of Dominion taken possession of by forces 

friendly to the United States. Do you know anything about that?  

 

Powell: . . . The Dominion system should never have been allowed in this country. 

They are internationally known. Our votes were counted in Frankfurt, Germany, 

and altered in Barcelona, Spain, and other places. We simply cannot allow that as 

the United States of America. . . .315 

 

On the December 14, 2020, news broadcast: 

 

Dick Morris: . . . Bear in mind, Dominion was invented by people working for Hugo 

Chavez, the Venezuelan dictator after he, quote, “lost” an election. And he then 

decided to, quote, “win” the election by fixing the voting machines. And he 

expressly had them designed -- it's written in the specs -- that this should be so votes 

can be altered and not be traced. . . . secondly, they’re about to do the same damn 

 
314 Newsmax broadcast live on television and republished on Newsmax’s YouTube account. Id. 
315 Id.  



45 
 

thing on January 5th with the same machines and the same result, and the Senate is 

at risk this time.  

 

John Bachman: . . . but fundamentally, nothing has really changed in that state for 

voters who are going to the polls . . . today.316 

 

On the December 17, 2020, Stinchfield broadcast:317 

 

Grant Stinchfield: I want to bring in a guy now, who I know agrees with me. . . . 

Mike Lindell. . . . So look, Fox News, we all know, has problems. We know it’s 

responsible for bringing a lot of viewers to Newsmax. . . .  

. . .  

 

Mike Lindell: . . . But I will say this, it’s a blessing, because at 11:15, when they 

realized that the -- all of algorithms broke in all those Dominion machines, that 

Donald Trump was going to win the presidency anyway, in spite of all the cheating, 

so they had to stop everything in the middle of the night, and then backfill votes 

and stop . . . .318 

 

On the December 18, 2020, American Agenda broadcast: 

 

Dick Morris: . . . This is actual intervention in the vote count. This is through 

Dominion software and Smartmatic. And the accusation here is that the vote count 

itself was altered and flipped through that software. You know, it’s been proven in 

one county in Michigan . . .319 

 

On the December 18, 2020, Greg Kelly Reports broadcast:320 

 

Greg Kelly: That’s Russell Ramsland, election technology and security expert, 

speaking before the election, and all of his concerns unfortunately came true. 

Russell Ramsland wrote the very important report on the craziness that happened 

in Antrim County, Michigan. Russell, welcome back to Newsmax. How are you 

tonight? 

  

Russell Ramsland: Good to be here. 

 

Kelly: Thanks so much. So sir, your report I think was shocking. I thought it was 

very, very important, and you lay out in great detail all of the weirdness and the 

issues, and you’ve got the technical expertise and it made perfect sense. . . . 

 

 
316 Id.  
317 Newsmax broadcast live on television and republished on Newsmax’s YouTube account and Twitter account. Id. 
318 Id.  
319 Id.  
320 Newsmax broadcast live on television and republished on Newsmax’s YouTube account. Id. 



46 
 

Ramsland: . . . [T]he logs, had they been able to be published, show very clearly 

that the RCV algorithm was enacted, it shows very clearly that the error messages 

were massive, it shows very clearly that races were flipped. Now, most of the 

important races that were flipped were down ballot. The most important race was a 

marijuana, proposal. . . .  

 

Kelly: It is amazing. Yeah. 68 percent I think was the error rate, which is obviously 

ludicrous. . . . 

. . . 

 

Kelly: I want to show the initial tally from Antrim County. It has Joe Biden up with 

a pretty comfortable lead, and then things switched. Let’s go ahead to the next one. 

By November 21st Donald Trump had the lead, and I guess we were lucky to catch 

this. And you, I think, made the point in the report that it could not have just been 

Antrim County. Antrim County, if this were to happen there, Dominion voting 

system is used in what, 48 counties, all 48 of Michigan. There’s absolutely no way 

this was confined to one county.  

 

Ramsland: Correct. . . . 

 

Kelly: It’s so troubling to me that people are discounting this, but I don’t think you 

can steal something this big and get away with it. . . .321 

 

On the December 21, 2020, Greg Kelly Reports broadcast:322 

 

Sebastian Gorka: But now the election’s fine because their guy “won.” So, don’t 

investigate anything. Nothing. . . . Well, we’re not going to ignore it here, because 

we fight for the truth and we believe that this is still the greatest nation on God’s 

earth and nobody gets to steal it from us. . . . One man who decided, he’s not a 

politician, he doesn’t work for the president, but he’s still fighting for him and for 

the cause of truth, is a man that makes my show, for example, America First on 

Salem Radio possible. The great Mike Lindell. . . . He’s fighting for America . . . 

Mike Lindell . . . what’s going on?  

 

Mike Lindell: Well, I believe in this president, but – and I’ll tell you what, nobody 

realizes . . . what America we had on election night at 11:15. You know, you talked 

about all this fraud, doctoring – the biggest fraud is the Dominion machines. And 

at 11:15 on election night our great president –  

 

(Talking simultaneously.)  

 

Gorka: Mike, I don’t want to discuss. Mike. Mike. We’re not going to get into the 

minutia and the details. . . .323 

 
321 Id.  
322 Newsmax broadcast live on television and republished on Newsmax’s YouTube account. Id. 
323 Id.  



47 
 

W. PROCEDURAL POSTURE 

Dominion filed the Complaint seeking to recover for defamation per se on August 10, 

2021.324  The Court notes that the Complaint is detailed, contains two hundred and seventy-three 

paragraphs and is one hundred and seventy-five pages long.325  Newsmax filed the Motion on 

October 11, 2021.326  Dominion opposed the Motion on November 15, 2021.327 Newsmax filed a 

reply brief in further support of the Motion on December 10, 2021.328   

III. PARTIES’ CONTENTIONS 

Newsmax argues that the constitutional doctrine of neutral reportage protects Newsmax’s 

alleged defamatory speech.  Newsmax contends that truthfully reporting newsworthy allegations 

made by a President and his legal team on matters of public concern is not actionable.  

Furthermore, Newsmax claims that none of the challenged statements identify actionable 

defamation because as pled the statements fail to allege facts establishing actual malice.  

Dominion argues that no privilege applies.  Specifically, Dominion contends that the First 

Amendment does not mandate application of the neutral reportage privilege.  Dominion claims 

that, even if the Court were to consider the theory, Newsmax’s broadcasts went beyond the 

neutral reportage privilege and therefore do not satisfy its requirements.  Additionally, Dominion 

argues that the facts alleged in the Compliant, from which the Court must rely, adequately 

satisfies the prima facie element of actual malice in a claim for defamation per se. 

  

 
324 D.I No. 1.  
325 Id.  
326 D.I. No. 21. 
327 D.I. No. 34. 
328 D.I. No. 39.  



48 
 

IV. STANDARD OF REVIEW 

A. DELAWARE PROCEDURAL LAW PRESUMPTIVELY GOVERNS.  

 

Newsmax contends that while there may ultimately “be a choice of law question for this 

Court, Newsmax’s motion relies on federal constitutional principles.”329  “As a general rule,” 

however, “the law of the forum governs procedural matters.”330  As a matter of black letter law, 

“[t]he local law of the forum governs rules of pleading.”331  As a result, Delaware law 

presumptively governs “pre-trial practice” and “motions.”332  Delaware law, therefore, 

presumptively governs the Court’s review of the Motion unless an exception applies. 

That aside, Newsmax attempts to establish what appears to be an affirmative defense—

neutral reportage—as grounds for dismissal.  But both Delaware and New York333 courts 

generally do not use affirmative defenses as a basis for dismissing claims at the pleading stage.334  

That is especially so when an affirmative defense has not yet been pleaded.  Under New York 

law, Newsmax could not use the Motion to assert an affirmative defense of truth or privilege to a 

defamation action before it had pleaded that defense in an answer.335  Given that reality, and that 

any affirmative defenses are preserved for and available for use in, for example, a summary 

 
329 Mot. at 14 n.3. 
330 Chaplake Holdings, Ltd. v. Chrysler Corp., 766 A.2d 1, 5 (Del. 2001); accord Tumlinson v. Advanced Micro 

Devices, Inc., 106 A.3d 983, 987 (Del. 2013). 
331 See Restatement (Second) of Conflict of Laws § 127 (1971). 
332 Id. cmt. a. 
333 The parties have not stipulated what substantive law will apply in the present case.  The action was brought in 

Delaware so Delaware law may apply.  However, Dominion argues that it suffered harms in New York and many of 

Newsmax’s false statements were published in New York.  As such, Dominion argues that “New York substantive 

law most likely governs this case.” Opp. at 16, n.2 (citing Compl. ¶¶ 11-12, 16, 40-41, 43).  Dominion asks this 

Court to “reject Newsmax’s neutral reportage doctrine defense as a matter of law[,]” as a federal court sitting in 

diversity recently did. Id. (citing Gubarev v. BuzzFeed, Inc., 340 F. Supp. 3d 1304, 1312 (S.D. Fla. 2018)). 
334 Reid v. Spazio, 970 A.2d 176, 183 (Del. 2004); Baines v. Daily News L.P., 26 N.Y.S. 3d 658, 664 (N.Y. Sup. Ct. 

2015). 
335 Baines, 26 N.Y.S. 3d at 664. 



49 
 

judgment motion, Newsmax would not be deprived of a substantive right if Delaware’s pleading 

rules applied.336 

B. DELAWARE’S MOTION TO DISMISS STANDARD. 

A party may move to dismiss under this Civil Rule 12(b)(6) for failure to state a claim 

upon which relief can be granted.337  In considering a Rule 12(b)(6) motion, the Court (i) accepts 

as true all well-pleaded factual allegations in the complaint; (ii) credits vague allegations if they 

give the opposing party notice of the claim; (iii) draws all reasonable factual inferences in favor 

of the non-moving party; and (iv) denies dismissal if recovery on the claim is reasonably 

conceivable.338  The Court, however, need not “accept conclusory allegations unsupported by 

specific facts or . . . draw unreasonable inferences in favor of the non-moving party.”339 

Delaware’s pleading standard is “minimal.”340  Dismissal is inappropriate unless “under 

no reasonable interpretation of the facts alleged could the complaint state a claim for which relief 

might be granted.”341 

In general, a claim’s reasonable conceivability cannot be determined through “matters 

outside the pleadings.”342  But, “for carefully limited purposes,”343 the Court may consider (i) 

“matters outside the pleadings when the document is integral to . . . a claim and incorporated into 

the complaint” and (ii) matters subject to judicial notice, as long as all extraneous matters are not 

 
336 See id. (“To allow defendants to raise truth or privilege in a pre-answer motion to dismiss a complaint for failure 

to state a claim [impermissibly] would necessitate that the complaint . . . anticipate and address an affirmative 

defense before it has been pleaded. [D]efendants must raise these affirmative defenses in an answer and move for 

summary judgment. . . .” (citations omitted)). 
337 Del. Super. Ct. Civ. R. 12(b)(6). 
338 Cent. Mortg. Co. v. Morgan Stanley Mortg. Cap. Holdings LLC, 27 A.3d 531, 535 (Del. 2011). 
339 Price v. E.I. DuPont de Nemours & Co., 26 A.3d 162, 166 (Del. 2011), overruled on other grounds by Ramsey v. 

Ga. S. Univ. Advanced Dev. Ctr., 189 A.3d 1255, 1277 (Del. 2018). 
340 Cent. Mortg., 27 A.3d at 536 (citing Savor, Inc. v. FMR Corp., 812 A.2d 894, 895 (Del. 2002)). 
341 Unbound Partners Ltd. P’ship v. Invoy Holdings Inc., 251 A.3d 1016, 1023 (Del. Super. 2021) (internal 

quotation marks omitted); see Cent. Mortg., 27 A.3d at 537 n.13 (“Our governing ‘conceivability’ standard is more 

akin to ‘possibility. . . .’”). 
342 In re Santa Fe Pac. Corp. S’holder Litig., 669 A.2d 59, 68 (Del. 1995). 
343 Id. at 69. 



50 
 

considered for their truth.344  “[A] claim may be dismissed if allegations in the complaint or in 

the exhibits incorporated into the complaint effectively negate the claim as a matter of law.”345 

As discussed below, the Court finds that the Complaint is not conclusory.  Dominion 

pleads specific facts that put Newsmax on notice as to Dominion’s claims.  The Complaint, and 

its exhibits, are detailed and focused, and state a reasonably conceivable defamation per se 

claim. 

V. DISCUSSION 

 To state a claim for defamation per se under New York law, a plaintiff must establish (i) 

a false statement; (ii) publication; (iii) fault; and (iv) one of four per se injuries, including, as 

relevant here, (a) an accusation of a serious crime or (b) business harm.346  In addition, the 

alleged defamation must be “of or concerning the plaintiff.”347 

The Motion seeks dismissal for two reasons.  First, Newsmax asserts an affirmative 

defense that purportedly applies regardless of whether a statement made is defamatory.  In other 

words, Newsmax contends, even if the Court accepts Dominion’s allegations as true, they fail to 

state a claim because the neutral reportage privilege mandates dismissal.  Second, Newsmax 

argues that none of the alleged defamatory statements as pled allege facts establishing actual 

malice. 

  

 
344 Windsor I, LLC v. CWCap. Asset Mgmt. LLC, 238 A.3d 863, 873 (Del. 2020) (internal quotation marks omitted). 
345 Malpiede v. Townson, 780 A.2d 1075, 1083 (Del. 2001). 
346 Kasavana v. Vela, 100 N.Y.S.3d 82, 85–86 (N.Y. App. Div. 2019).  
347 Chicherchia v. Cleary, 616 N.Y.S.2d 647, 648 (N.Y. App. Div. 1994) (quoting Gross v. Cantor, 200 N.E. 592, 

593 (N.Y. 1936)). 



51 
 

A. NEUTRAL REPORTAGE DEFENSE  

 

Through the Motion, Newsmax raises the “defense” of neutral reportage to Dominion’s 

allegations.  For the reasons discussed below, this defense is either not applicable, or, if 

applicable, rests on factual issues inappropriate for resolution at this stage.  

Newsmax invokes the neutral reportage privilege—also characterized as the neutral 

reportage defense.348  Newsmax’s position is that the topics discussed were of “extreme public 

interest” and, in its reporting, “presented allegations without adopting them as true….”349  The 

neutral reportage defense bars recovery for defamation when the challenged statements, even if 

defamatory, are “newsworthy.”350  When the neutral reportage privilege applies, the press need 

not “suppress newsworthy statements merely because it has serious doubts regarding their 

truth.”351  Instead, under the defense, the press enjoys “immunity from defamation suits where 

the journalist believes, reasonably and in good faith, that his report accurately conveys the 

charges made.”352  

The neutral reportage privilege was developed by a federal court of appeals; however, the 

defense seems to run contrary to United States Supreme Court precedent. 353  The United States 

Supreme Court has attempted to strike a balance between First Amendment freedoms and viable 

claims for defamation.  In doing so, the United States Supreme Court has declined to endorse per 

se protected categories like newsworthiness.  Instead, the determination of how much protection 

should be afforded the media has been left to the states.354 

 
348 Mot. at 14. 
349 Id. at 14-15. 
350 See Edwards v. Nat’l Audubon Soc’y, Inc., 556 F.2d 113, 120 (2d Cir. 1977) (articulating doctrine). 
351 Id. 
352 Id. 
353 See Cianci v. New Times Publ’g Co., 639 F.2d 54, 68–69 (2d Cir. 1980) (questioning and limiting the reach of 

the neutral reportage doctrine). 
354 See Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 347 (1974); see also Times, Inc. v. Firestone, 424 U.S. 448, 456 

(1976). 



52 
 

Newsmax argues the press should be afforded immunity from defamation because its 

journalists were accurately conveying allegations.355  In Edwards v. National Audubon Society, 

the Second Circuit found that to establish a fair press, the media should have immunity from 

defamation when “a journalist is accurately conveying allegations.”356  Newsmax argues, due to 

the fact the allegations against Dominion had been uttered, they were afforded “the freedom to 

report” the statements bearing no responsibility “for the underlying allegations.”357  Accordingly, 

Newsmax relies on lower state and federal courts, arguing that some courts have favored this 

reception of such a doctrine.358  Newsmax contends that courts which have adopted the neutral 

reportage privilege have extended the privilege further than Edwards.359  Newsmax depends on 

the Eighth Circuit case Price v. Viking Penguin Inc., to support the proposition that “[e]vidence 

of general disposition does not establish lack of neutrality in a particular circumstance” and that 

“as long as the particular accusation is reported disinterestedly and dispassionately, the neutral 

reportage privilege would apply even if the report was one-sided.”360  

Newsmax asserts that neutral reportage is a constitutional principle that “every state and 

federal court in the United States” must follow.”361  Newsmax also contends that “it is irrelevant 

 
355 Mot. at 15 (citing Edwards v. Nat’l Audubon Soc’y, Inc., 556 F.2d 113 (2d Cir. 1977)). 
356 Id.  
357 Id. (citing Edwards, 556 F.2d at 120). 
358 Id. (citing 1 Robert Sack, Sack on Defamation § 7:3.5[D][3], at 7-61); Rendon v. Bloomberg, L.P., 403 F. Supp. 

3d 1269, 1276 (S.D. Fla. 2019) (proposing the protection of reporting on alleged election rigging throughout Latin 

America); Ward v. News Grp. Int’l, Ltd., 733 F. Supp. 83, 85 (C.D. Cal 1990); Sunshine Sportswear & Elecs. Inc. v. 

WSOC Television, 738 F. Supp 1499, 1510 (D.S.C. 1989)). 
359 Id. at 16 (citing Price v. Viking Penguin, Inc., 881 F.2d 1426, 1433-34 (8th Cir. 1989) (holding that if the 

particular accusation is reported disinterestedly and dispassionately, the neutral reporting privilege would apply even 

if the report was one-sided); In re United Press Int’l, 106 B.R. 323, 330 (D.D.C. 1989) (holding neutral reportage 

doctrine does not require reportage of “both sides” when the report itself is essentially factual, neutral, and accurate); 

Rendon, 403 F. Supp 3d at 1278 (holding that neutral reportage was recognized even in circumstances where the 

source was not reliable); Barry v. Time, Inc., 584 F. Supp. 1110, 1126 (N.D. Cal. 1984) (holding that “the neutral 

reportage privilege does not depend solely upon the ‘trustworthiness’ of the individual or the organization making 

the allegedly defamatory statements)).  
360 Id. at 16-17 (citing Price, 881 F.2d at 1433-34). Newsmax attempts to support its position that the information it 

was reporting was utterances by others and the Plaintiff’s “disposition” alone does not establish a lack of neutrality. 
361 Reply at 5. 



53 
 

whether Dominion is correct that New York law will apply in this action. . . since New York law 

cannot displace a command of the First Amendment.”362  

Dominion addresses Newsmax’s argument by distinguishing the facts of this case from 

Edwards.363  Dominion acknowledges the premise in Edwards, but states that no Delaware court 

has accepted the theory.364  Further, Dominion rests on the common-law rule framed as, “one 

who repeats or otherwise republishes defamatory matter is subject to liability as if he had 

originally published it.”365  Dominion argues that extending the neutral reporting privilege so far 

would be unsound because the adoption upsets the actual malice standard’s careful balance of 

interests.366  Dominion’s argument highlights the fact that the Second Circuit alone “created the 

neutral reportage doctrine in dicta in [Edwards], and to this day, no other federal appellate circuit 

has joined in.”367 

Dominion also claims that federal law provides no universal neutral reportage defense.  

Specifically, Dominion notes that the neutral reportage doctrine “must have an anchor 

somewhere in some controlling body of decisional law to be applied here” and as the “doctrine 

has not been adopted as controlling as a matter of state law in any American state that might 

plausibly bear some connection to this litigation” it is not applicable in the present case.368 

 
362 Id. at 5, n.1.  
363 Opp. at 4 (citing Edwards, 556 F.2d. at 120 (illustrating the blank immunity as accepted by the Second Circuit 

required neutrality to be found within the same article/publication)). 
364 Id. 
365 Id. at 8 (citing Restatement (2d) Torts § 578 (1977); Rodney Smolla, 1 Law of Defamation§ 4:87 (2d ed. 2021 

Update) (a collection of cases and authorities)). 
366 Id at 11. 
367 Id. at 13-16 (providing analysis of the Second Circuit’s creation of “the press’s right of neutral reportage” and 

how it has been rejected in numerous federal and state courts). See id. at 13, n.1 (distinguishing the holding in Price 

as cited by Newsmax through explaining the Eighth Circuit’s holding limited its concept of neutral reporting to 

public bodies, which Dominion claims to be more like the traditional fair report privilege). 
368 Opp. at 11-12. 



54 
 

Newsmax’s argument is unavailing at this stage of the process.  Newsmax has failed to 

demonstrate why this Court at this phase in litigation should apply the neutral reportage defense 

when it has not been adopted as controlling law in Delaware and the record is undeveloped as to 

an answer and plead affirmative defenses.   

1. Newsmax’s Neutral Reportage Defense is Not “Well-Suited for Treatment” On a 

Motion to Dismiss. 

 

Apart from the actual malice requirement, Newsmax does not appear to argue 

Dominion’s allegations are conclusory.  Instead, the Motion attempts to introduce an affirmative 

defense Newsmax intends to raise if this case proceeds beyond the pleadings stage.  The defense 

is not pleaded, however, because Newsmax has not yet answered the Complaint.  As a result, 

Newsmax’s arguments are based, in large part, on facts outside the Complaint. 

At this stage, the Court usually does not consider facts outside the complaint.  “The 

complaint generally defines the universe of facts that the trial court may consider in ruling on a 

Rule 12(b)(6) motion to dismiss.”369  As such, “[m]atters extrinsic to a complaint generally may 

not be considered in a ruling on a motion to dismiss.”370  Given these constraints on the Court’s 

view of the evidence, the non-movant’s “affirmative defenses . . . are not ordinarily well-suited 

for treatment on” a motion to dismiss.371  The Court should not dismiss a complaint due to an 

affirmative defense “[u]nless it is clear from the face of the complaint that an affirmative defense 

exists and that the plaintiff can prove no set of facts to avoid it, dismissal of the complaint based 

upon an affirmative defense.”372 

 
369 In re Gen. Motors (Hughes) S’holder Litig., 897 A.2d 162, 168 (Del. 2006). 
370 AlixPartners, LLP v. Mori, 2019 WL 6327325, at *15 (Del. Ch. Nov. 26, 2019) (internal quotation marks 

omitted). 
371 Reid v. Spazio, 970 A.2d 176, 183 (Del. 2004); accord Cedarview Opportunities Master Fund, L.P. v. Spanish 

Broad. Sys., Inc., 2018 WL 4057012, at *13 (Del. Ch. Aug. 27, 2018); In re Primedia, Inc. S’holders Litig., 2013 

WL 6797114, at *12 (Del. Ch. Dec. 20, 2013). 
372 Reid, 970 A.2d at 183–84 (emphasis added). 



55 
 

Delaware courts considering defamation claims on a motion to dismiss have been wary of 

granting dismissal based on affirmative defenses, including on the privilege Newsmax invokes 

here.373  As a matter of Delaware procedural law, the question of 

Privilege . . . depend[s] upon the facts and circumstances surrounding the making 

of the publication. Since it is a matter of affirmative defense[,] it may not be raised 

by a motion to dismiss under Rule 12(b)(6) but should be made a matter of answer 

supported by proof at trial.”374  

 

The Court, noting a “low pleading threshold,” has denied dismissal of defamation claims where 

“additional facts developed in discovery will reveal [whether] the alleged defamatory statements 

were true, mere expressions of opinion, or . . . protected by an applicable privilege.”375  

Expressed differently, “even silly or trivial [defamation] claims can easily survive a motion to 

dismiss where the plaintiff pleads facts that put the defendant on notice of his claim, however 

vague or lacking in detail these allegations may be.”376 

The Court, applying Delaware procedural law, will use these legal principles when 

addressing the Motion’s arguments.  The Court will not deny the Motion solely because it raises 

an affirmative defense based on facts outside the pleadings.  However, a finding that Dominion’s 

allegations state a reasonably conceivable defamation claim will defeat the Motion to the extent 

it is based on unpled and fact-based affirmative defenses that could be raised later in the case.  

As discussed in this decision, the Court finds that Dominion has plead facts that support a 

reasonably conceivable defamation claim. 

  

 
373 See, e.g., Kelly v. Blum, 2010 WL 629850, at *16–17 (Del. Ch. Feb. 24, 2010). 
374 Klein v. Sunbeam Corp., 94 A.2d 385, 392 (Del. 1952); accord Meades v. Wilmington Hous. Auth., 2005 WL 

1131112, at *2 n.15 (Del. May 12, 2005). 
375 Cornell Glasgow, LLC v. La Grange Props., LLC, 2012 WL 2106945, at *10 (Del. Super. June 6, 2012). 
376 Doe v. Cahill, 884 A.2d 451, 459 (Del. 2005). 



56 
 

2. Procedural Limitations Aside, Newsmax’s “Neutral Reportage” Defense Does Not 

Support Dismissal. 

 

Dominion argues that when the neutral reportage privilege has been applied, courts have 

done so “‘fitfully’” and have “insisted all the Edwards criteria be met.”377  The requisites that 

must be found by the court for Edwards to apply are: 

(1) the accusations being reported were made by ‘a responsible, prominent 

organization’; (2) ‘against a public figure’; (3) with ‘accurate and disinterested 

reporting’ of the charges; ‘regardless of the reporter’s private views regarding their 

validity’; (5) ‘[w]hat is newsworthy about [the] accusations is that they were made’; 

(6) ‘the journalist believes, reasonably and in good faith, that his report accurately 

conveys the charges made’; (7) the publisher neither ‘espouses [n]or concurs in the 

charges’; (8) the publisher does not ‘deliberately distort[] these statements to launch 

a personal attack on his own’; (9) the publisher publishes the accused party’s 

response to the accusation ‘in the same article’; and (10) the statement was an 

‘exemplar of fair and dispassionate reporting.’378  

 

Dominion contends whether all the factors have been met is a “factual exercise for a jury.’379  

Based on the facts alleged in the Complaint, Dominion contends that “[a] jury could find that 

Newsmax broke almost all of the Edwards/Cianci rules in the challenged statements.”380  Thus, 

Newsmax’s alleged defamatory statements went beyond the neutral reportage privilege and do 

not qualify for the protection as a matter of law.381  

To support the notion that the neutral reportage doctrine should apply, Newsmax makes 

three arguments.382  First, that the alleged defamatory remarks were made by public figures and 

 
377 Opp. at 18-19. 
378 Id. at 19 (citing Edwards v. Nat’l Audubon Soc’y, Inc., 556 F.2d 113, 120-22 (2d Cir. 1977)); see also Cianci v. 

New York Times Publ’g Co., 639 F.2d 54, 68 (2d Cir. 1980) (citing Edwards but emphasizing the “‘important 

suggestions’” to demonstrate the “‘privilege was limited in scope and required careful examination of the facts in 

each case’”)). 
379 Id. at 20 (citing Cianci, 639 F.2d at 69 (where “after some discovery denied a motion to dismiss or for summary 

judgment invoking the neutral reportage privilege because ‘a jury could well find that the [defendant] did not simply 

report the charges but espoused or concurred in them’”)). 
380 Id. 
381 Id. 
382 Mot. at 17, 19, 20. 



57 
 

officials.383  The President and his lawyers are public figures, and thus qualify as “‘responsible 

and prominent’ figures under Edwards.”384  Once this first factor is qualified, Newsmax argues 

the doctrine applies as the speaker’s statements are newsworthy by virtue based upon their 

responsibility and prominence.385  Even if that were correct, allegations in the Complaint extend 

beyond just statements uttered by any prominent and responsible figures (i.e., former President 

Trump).386  Newsmax’s possession of evidence demonstrating the election fraud claims were 

false, supports the reasonable inference that Newsmax made or published statements knowing 

they were false or with a reckless disregard for the truth.387  Newsmax may not have a duty to 

parse through every newsworthy and controversial statement uttered for validity before sharing 

it, but it does have a duty to report on those allegations truthfully, accurately, and without 

endorsement. 

Second, Newsmax contends that the reporting at issue related to the 2020 Presidential 

Election and that concerned newsworthy controversies of critical public concern.388  Newsmax 

argues that the First Amendment provides protection to discuss governmental affairs and “all 

such matters relating to political process.”389  Third, Newsmax contends it accurately reported 

unprecedented allegations covering a newsworthy public controversy.390  Newsmax concludes its 

 
383 Id. at 17. 
384 Id. 
385 Id. (signaling to Barry v. Time, Inc., 584 F. Supp. 1110, 1126 (N.D. Cal. 1984) which was relied on by Newsmax 

for a separate proposition supra note 343 and accompanying text). Newsmax attempts to argue that “the fact that 

such allegations at issue here were made by the President and his representatives were unprecedented in and of 

themselves, and that alone justifies Newsmax for reporting on them.” Id. at 19.  
386 See e.g., Compl. ¶ 248.  
387 See e.g., Compl. ¶¶ 101, 109, 127, 137, 151, 153, 169, 177. 
388 Mot. at 19. Newsmax conceptualizes the subject matter of the speech being a critical public concern tips the scale 

of the Constitutional balance as upheld in Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 351 (1974). Newsmax also 

cites Philadelphia Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 775 (1986), noting that “[w]hen the speech is of public 

concern and the plaintiff is a public official or public figure, the Constitution clearly requires the plaintiff to 

surmount to a much higher barrier before recovering damages from a media defendant that raised by the common 

law.” (emphasis added). 
389 Id. at 20 (quoting Mills v. Alabama, 384 U.S. 214, 218-19 (1966)).  
390 Id.  



58 
 

framing of the neutral reportage privilege by suggesting, because the reports were accurate 

recitations of what was actually said or done, that the immunity should attach if the matters were 

already reported on by a reliable source.391 

Newsmax contends that the statements need to be viewed in the full context of the 

broadcasts and not isolated phrases because a defamation case requires the question answered to 

be “whether the statements at issue are statements of fact…., informed by factual context of the 

statements in question.”392  This would thus require the Court to rely on the reporting or 

comments as they were made in context–succinctly, in the totality of the circumstances.393  

Newsmax claims this distinction is crucial because it is necessary for the Court to decern 

whether Newsmax adopted and endorsed the claims, or merely reported them as received.394  

Moreover, some courts have provided additional deference when considering the context of 

statements made during a broadcast talk show.395 

Even if the neutral reportage defense were available, the Court would not dismiss the 

Complaint on the current record and at this stage of the litigation.  To benefit from the neutral 

reportage defense, the facts must show the defendant accurately and dispassionately reported the 

newsworthy event.396  Per its name, Newsmax’s reporting must have been neutral, not “a 

 
391 Id. at 21 (citing Price, 881 F.2d at 1434 (“evidence of the author’s general disposition toward the topic does not 

establish whether he espoused each particular allegation.”); In re United Press Int’l, 106 B.R. at 330 (“a report need 

not set forth both sides of an issue”); Merrill v. McClatchy Newspapers, Inc., 1998 WL 1814475, at *4 (W.D.N.C. 

Oct. 2, 1998), aff’d, 187 F.3d 630 (4th Cir. 1999) (“[i]mmunity attaches to accurate reports on matters already 

reported by reliable sources”)).  
392 Id. at 21-22 (citing McDougal v. Fox News Network, LLC, 489 F. Supp. 3d 174, 181 (S.D.N.Y. 2020) (internal 

citation omitted)). 
393 Id. at 22. See, e.g., Herring Networks, Inc. v. Maddow, 445 F. Supp. 3d 1042, 1049 (S.D. Cal. 2020); Michaelis v. 

CBS, Inc., 119 F.3d 697, 700 (8th Cir. 1997); Brokers’ Choice of Am., Inc. v. NBC Universal, Inc., 138 F. Supp 3d 

1191, 1198 (D. Colo. 2015) aff’d, 861 F.3d 1081 (10th Cir. 2017). 
394 Id. at 23 (citing Farah v. Esquire Magazine, 736 F.3d 528, 535 (D.C. Cir. 2013)). 
395 Id. See, e.g., McDougal, 489 F. Supp. 3d at 182-84 which found that some statements made during “Tucker 

Carlson Tonight” were construed as “rhetoric hyperbole” and not defamatory. See also Huggins v. NBC, 1996 WL 

763337, at *3 (N.Y. Sup. Feb. 7, 1996) (“standing for the proposition that ‘unscripted, unrehearsed’ comments 

delivered in a ‘conversational tone’ signal opinion”).  
396 See Edwards, 556 F.2d at 120. 



59 
 

personal attack” on Dominion, to succeed on this defense.397  As set forth above, Dominion’s 

well-pleaded allegations, however, support the reasonable inference that Newsmax’s reporting 

was not accurate or dispassionate. 

It is reasonably conceivable that Newsmax’s reporting was inaccurate.  For example, 

once Newsmax began connecting Dominion to the election fraud claims, Dominion attempted to 

get out in front of the impact by sending Newsmax its “SETTING THE RECORD STRAIGHT” 

memoranda.  Those memoranda, which contained analysis from election and related experts, 

tended to disprove the election fraud claims.  Rather than reporting on Dominion’s memoranda, 

Newsmax and its news personnel continued to connect Dominion to the election fraud claims by 

hosting guests who took that position.398  When Newsmax guests spread or reiterated 

disinformation about Dominion, Newsmax did not use the information Dominion provided to 

correct its guests or to reorient its viewers.  Instead, Newsmax and its personnel pressed their 

view that considerable evidence supported Dominion’s involvement in an illegal election fraud 

conspiracy.  

It is also reasonably conceivable that Newsmax was not dispassionate.  Given that 

Newsmax apparently refused to report contrary evidence, including evidence from the 

Department of Justice, the allegations support the reasonable inference that Newsmax intended 

to keep Dominion’s side of the story out of the mainstream.  Moreover, there are numerous 

instances in which Newsmax personnel did not merely ask questions and parrot interviewee 

responses, but rather, endorsed or suggested a motivated result.  By skewing questioning and 

approving responses in a way that fit or promoted a narrative in which Dominion committed 

election fraud, Newsmax may have failed to report the issue truthfully.   

 
397 See id. 
398 See e.g., Compl. ¶ 248. 



60 
 

The neutral reportage defense does not apply when the press “espouses or concurs in the 

charges made by others[] or who deliberately distorts these statements to launch a personal 

attack” on the plaintiff.399  And the Complaint supports the reasonable inference that Newsmax 

did both.  Accordingly, Dominion’s allegations support the reasonable inference that Newsmax 

was not engaged in neutral reportage.  The neutral reportage defense does not support dismissal.  

Newsmax argues that Dominion “omit[s] key elements of the exchanges in order to 

distort the context” and create a misimpression.400  When viewed in context, Newsmax contends 

“the neutrality and lack of endorsement of statements regarding Dominion are clear.”401  

Newsmax also argues that the Motion “studiously ignore[s] the clear and verbal on screen 

identifications of guests and speakers in clips…which establish that they are independent sources 

of allegations and information, not the voice of Newsmax.”402   

Newsmax references appearances from Ms. Powell, Mr. Morris, Mr. DiGenova, Mr. 

Byrne, Mr. Giuliani, and Mr. Ramsland, and argues that it “identified the source of the 

information for viewers who were able to draw their own conclusions about the claims made by 

those sources.”403  Newsmax concludes its application of the facts regarding the neutral reportage 

doctrine by pulling paragraphs from the Complaint and adding “context” demonstrating that 

“Newsmax provide[d] balance as to the developing story of allegations being made.”404  This 

argument is suitable for a later stage in the case, as it offers facts probative of a privilege or 

 
399 Edwards, 556 F.2d at 120. 
400 Mot. at 25 
401 Id. at 29.  
402 Id.  
403 See id. at 29-31 (identifying each speaker, explaining their interpretation of the nature of the appearance, and 

argue “[t]he notion that anytime a host identifies a guest’s Twitter handle or website means that they are endorsing 

everything there or anything the guest has said, would make nearly every host on every program such an endorser”). 
404 Id. at 37. 



61 
 

defense.  But at the pleadings stage, it raises factual issues the Court must resolve in Dominion’s 

favor. 

B. DOMINION HAS ADEQUATELY ALLEGED ACTUAL MALICE. 

Newsmax argues the Complaint fails to adequately plead fault (e.g., actual malice).405  

The Court does not agree.  At this stage, the Court finds that the Complaint alleges facts that 

Newsmax made the challenged statements with knowledge of their falsity or with reckless 

disregard of their truth. 

“‘Actual malice’ means that defendants published the false information about plaintiff 

‘with knowledge that it was false or with reckless disregard of whether it was false or not.’”406  

To satisfy the reckless disregard standard, a plaintiff must show the defendant “entertained 

serious doubts as to the truth of [the] publication” or had “a high degree of awareness of . . . [its] 

probable falsity.”407  The failure to investigate a statement’s truth, standing alone, is not evidence 

of actual malice, even if a prudent person “would have investigated before publishing” the 

statement.408  But a speaker cannot “purposefully avoid[]” the truth and then claim ignorance.409  

If the plaintiff offers “some direct evidence” that the statement “was probably false,” a fact-

finder may infer that the defendant “inten[ded] to avoid the truth.”410  The plaintiff must prove 

actual malice with clear and convincing evidence.411 

 
405 Actual malice is the most demanding fault standard.  It generally applies when a public figure plaintiff sues in 

defamation for statements the defendant made on matters of public concern.  Although the appropriate fault standard 

hinges on further development of the record, the parties accept that actual malice is the relevant standard for 

resolving the Motion.  Dominion expressly reserves its right to argue that the proper pleading standard is negligence. 

See Chapadeua v. Utica Observer-Dispatch, Inc., 341 N.E.2d 569, 571 (N.Y. 1975). 
406 Phila. Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 773 (1986) (quoting N.Y. Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 

279-80 (1964)). 
407 St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 731 (1968) (citing Garrison v. State of La., 379 U.S. 64, 85 (1964)).  
408 Id. 
409 Harte-Hanks Commc’ns, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 693 (1989). 
410 Sweeney v. Prisoners’ Legal Servs. of N.Y., Inc., 647 N.E.2d 101, 104 (N.Y. 1995); see also Eastwood v. Nat’l 

Enquirer, Inc., 123 F.3d 1249, 1253 (9th Cir. 1997). 
411 Hepps, 475 U.S. at 773. 



62 
 

 Newsmax suggests Dominion, a public plaintiff, must satisfy a heightened pleading 

standard and that they have failed to do so.412  Newsmax states that Dominion meets one or both 

related standards in the determination of Dominion’s public status because of the role Dominion 

had in the election—Dominion’s contractual relationship with the government, and Dominion’s 

executive giving testimony as a State Defendant.413  

Newsmax argues that the Complaint fails to plead actual malice with regards to Antrim 

County reports, then goes on to state Dominion’s “broader allegations are insufficient for the 

same reasons.”414  Newsmax’s contention is premised on the notion that no facts pleaded by 

Dominion support a reasonable inference that Newsmax published the Antrim County 

broadcasts, or any of the other broadcasts alleged to be defamatory, with knowledge.415  

Newsmax asserts that Dominion’s pleadings are insufficient to create a reasonable inference of 

actual malice despite the pleadings including specific facts of public reports clarifying the 

allegations of the election fraud, statements from government officials attesting to vote audits, 

denials of fraud sent directly to Newsmax from Dominion, and confrontation of several 

personalities who had the propensity to lie.416 

 Contrary to Newsmax’s claim that there could be no reasonable inference of actual 

malice, the Motion states: “[w]hile these facts could conceivably raise serious doubts as to the 

allegations against Dominion (though, as discussed below, they do not), it is difficult to see how 

 
412 Mot. at 41. 
413 Id. at 42; see Rosenblatt v. Baer, 383 U.S. 75, 85 (1966) (actual malice standard applies “[w]here a position in 

government such apparent importance that the public has an independent interest in the qualifications and 

performance of the person who holds it”); see also Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 351 (1974) (actual 

malice applies when an party is a limited public figure that “voluntarily injects himself or is drawn into a particular 

public controversy and thereby becomes a public figure for a limited range of issues”). 
414 Mot. at 46, 55. 
415 Id. at 48.  Newsmax argues Dominion’s allegations that Newsmax knew or should have known of the Antrim 

error are not supported by fact but through conclusory allegations. Id.  
416 Id. at 49-50. 



63 
 

they can be said to render those allegations inherently improbable.”417  The Court disagrees and 

finds that there is at least a reasonable inference of actual malice based on the alleged facts when 

viewed in Dominion’s favor. 

Dominion asserts it has adequately alleged actual malice.418  Dominion argues when the 

Court views the Complaint in its entirety it “more than adequately pleads actual malice.”419  

Dominion provides examples of evidence that inferences of actual malice can be discerned and 

then applies them to facts alleged in the Complaint.  For instance Dominion asserts that: (i) 

Newsmax knowingly disregarding publicly available evidence; (ii) Newsmax broadcasted and 

republished false and improbable claims from unreliable sources; and (iii) Newsmax promoted a 

false storyline to increase profits.420  Essentially, Dominion contends that the abundance of facts 

that were well-plead are enough to adequately allege Newsmax acted at least recklessly when 

reporting on Dominion.421  At the pleading stage, Dominion must allege facts from which this 

Court can draw a reasonable inference of actual malice when viewed in Dominion’s favor.422  In 

its totality, the Complaint pleads facts from which this Court could draw a reasonable inference 

of actual malice. 

 
417 Id. at 60, n.16.  
418 See Opp. at 42, n.4. (Dominion is not contesting whether it does or does not satisfy the public figure status; rather 

reserves its right to argue that the proper pleading standard is negligence (citing Chapadeua, 341 N.E.2d at 571 

(N.Y. 1975))). 
419 Id. 
420 Id. at 43-44; see Palin v. New York Times, 940 F.3d 894, 813-16 (2d Cir. 2019) (actual malice can be shown 

where a defendant publishes defamatory statements that contradicts known to him); St. Amant v. Thompson, 390 

U.S. 727, 732 (1968) (actual malice can be shown where the story published is based “wholly on an unverified 

anonymous” source or “where there are obvious reasons to doubt the informant”); see Harris v. City of Seattle, 152 

F. App’x 565, 568 (9th Cir. 2005) (where evidence “that a defendant conceived a story line in advance of an 

investigation and then consciously set out to make the evidence conform to the preconceived story”); see Harte-

Hanks Commc’ns, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 668 (1989) (where evidence of a financial motive to defame 

can support a finding of actual malice); see Zerangue v. TSP Newspapers, Inc., 814 F.2d 1066, 1071 (5th Cir. 1987) 

(where a defendant’s refusal to retract defamatory statements was found to support actual malice at the time of 

publication). 
421 Id. at 42.  
422 Id. at 64. 



64 
 

Contrary to Newsmax’s contentions, Dominion’s allegations are not conclusory.423  The 

Complaint supports the reasonable inference that Newsmax either knew its statements about 

Dominion’s role in the election fraud were false or had a high degree of awareness that they were 

false.  For example, Newsmax possessed countervailing evidence of election fraud from the 

Department of Justice, election experts, and Dominion at the time it had been making its 

statements.  The fact that, despite this evidence, Newsmax continued to publish its allegations 

against Dominion, suggests Newsmax knew the allegations were probably false.  Although 

Newsmax ordinarily would not be required to investigate further, there were enough signs 

indicating the statements were not true to infer Newsmax’s intent to avoid the truth.  

Furthermore, a Newsmax personality stated to have an “independent investigation unit” that had 

been exploring evidence surrounding Dominion’s role in an allegedly rigged election.  Whether 

Dominion ultimately will prove Newsmax’s actual malice by clear and convincing evidence is 

irrelevant on a motion to dismiss.  At this stage, it is reasonably conceivable that Dominion has a 

claim for defamation per se.  Accordingly, the Motion is denied.  

VI. CONCLUSION 

For the foregoing reasons, the Motion is DENIED. 

IT IS SO ORDERED 

June 16, 2022 

Wilmington, Delaware  

 

     

       /s/ Eric M. Davis 

       Eric M. Davis, Judge 

 

cc: File&ServeXpress 

 
423 During oral argument Newsmax stated that the following paragraphs demonstrate at least an inference of 

knowledge: 40, 53-54, 71-73, 83-87, 89, 94-95, 97-100, 108-109, 118-120, 124-125, 127, 137, 140-141, 143, 145, 

151, 153-154, 157-161, 169, 171-173, 177-179, 261-268, 270-272. The Court finds that these paragraphs 

demonstrate more than mere conclusory allegations by Dominion on the issue of knowledge.  


